19 maart 2020

Morocco Desert Challenge verplaatst naar september

Volgende maand stond al een tijd omcirkeld in onze agenda, dan is de Morocco Desert Challenge en dat is al jaren een vaste waarde in onze agenda. Inmiddels is bekendgemaakt dat de rally uitgesteld zal worden in verband met het coronavirus, wat misschien geen hele grote verrassing is na de enorme lijst afgelastingen van de afgelopen tijd. Ook op rallygebied dus, nadat eerdere rally's als de Carta Rallye, Tuareg en Abu Dhabi Desert Challenge al werden afgelast of uitgesteld is de MDC de volgende. Hieronder het officiële bericht:

Organisator van de Morocco Desert Challenge, Gert Duson heeft de knoop doorgehakt, de rally wordt verplaatst naar september.

Gert Duson: ”Met pijn in het hart delen we mee dat de beslissing is genomen om de Morocco Desert Challenge uit te stellen. Hoe triest dit besluit ook mag zijn, onze grootste prioriteit vandaag is de veiligheid van onze deelnemers en onze medewerkers.

Nu moeten we ons vooral concentreren op onze dierbaren en onze verantwoordelijkheid nemen voor onszelf en voor anderen. Samen hebben we één doel: dit virus, dat de wereld op zijn kop zet, overwinnen.

De Morocco Desert Challenge zal daarom verzet worden van april naar september. De nieuwe data, bevestigd door de Marokkaanse Federatie, zijn 17 tot 26 september, met de keuring in Agadir op donderdag 17 en vrijdag 18 september en de rally zelf van 19 tot 26 september.

Hou het veilig, blijf gezond en blijf thuis.

Met welgemeende groet,
Gert”

18 januari 2020

De laatste etappes

En voor de allerlaatste keer deze rally vertelt Maik over wat er in de laatste etappes is gebeurd. "De 11e etappe was een mooie aaneenrijging van duinen, duinen en nog eens duinen, honderden kilometers lang. Vooral in het begin waren ze nog aan de natte kant, dat is een heel bijzondere ervaring. Het moet de laatste tijd hier vreselijk geregend hebben want ze waren donkerbruin. Niet makkelijk te rijden, na de eerste deelnemers ontstaan er hele diepe sporen. Als je dan steil omhoog gaat en een andere route moet kiezen omdat je het anders niet redt kost het heel veel moeite om uit het al aanwezige spoor te komen. Het laatste deel van de etappe was weer snel. En de auto was weer helemaal top."

En dan was gisteren de twaalfde en laatste etappe, zoals meestal is dat eigenlijk een soort rondje rond de kerk. De proef was origineel 380 km lang maar daar bleef nog niet de helft van over. Gevolg: veel verbinding en 180 km proef. Die hebben de mannen lekker rustig uitgereden, totaal geen risico’s meer genomen. Je wilt echt niet op de laatste dag alles nog verpesten natuurlijk na 2 weken ploeteren. In het eindklassement staan Maik en Rob als 32e geklasseerd, en Maik noemt dat "een resultaat waar we mee uit de voeten kunnen." Vorig jaar was daar natuurlijk een diskwalificatie, het jaar ervoor een 24e plaats en dat leek dit jaar toch echt een onhaalbare kaart.

Maik vertelt verder: "Onze gebruikelijke tactiek is rustig beginnen, zorgen dat we elke dag een redelijk tot goed resultaat halen en omdat uiteindelijk anderen fouten gaan maken “sluipen” we dan langzaam naar voren. Omdat het een vriendelijke - makkelijk wil ik niet zeggen, want makkelijke Dakars bestaan niet - Dakar was werden er niet teveel fouten gemaakt en bleven we iin het klassement wat steken.
De auto - fantastisch geprepareerd en verzorgd door Jan en Gert-Jan- heeft zich fantastisch gehouden. Zegge en schrijven een lekke band en 2 kapotte lampjes van het klein licht was alle malheur, ongekend natuurlijk! Saudi Arabië was een mooie ervaring, een land geschapen om fantastische rally's te houden.

Wat ons betreft hadden ze nog wat meer van de mogelijkheden gebruik mogen maken om de rally nog meer inhoud te geven. Wellicht volgend jaar?"