9 januari 2024
Etappe 4: Al Salamiya > Al-Hofuf
[update 20:00] Inmiddels is het team weer compleet in het bivak van Al-Hofuf, en het was al vrij snel duidelijk waar de wat langzamere doorkomsten door kwamen. Er waren problemen met de voorremmen waardoor er gewoon rustiger aan gereden moest worden. Relatief simpel op te lossen, maar niet op de proef helaas. Morgen dus achteraan starten ongeveer, en dan kunnen we weer aan de gang. De rest van het verhaal komt later!
[update 15:00] De finish is weer bereikt, het is nog een uur of 2 rijden naar het bivak in Al-Hofuf waar het hele serviceteam vol spanning staat te wachten om de verhalen van deze etappe te horen. En natuurlijk om te zien wat er aan de auto moet gebeuren om hem weer 100% te krijgen voor morgen. Op papier lijkt het of er wat tegenslag is geweest vandaag, maar wat er precies is horen we vanzelf van Maik en Rob. Op het moment lijkt het of we ongeveer de langzaamste finishers zijn en dus ook morgen behoorlijk achteraan zullen starten. Maargoed, later meer!
FINISH
Pos. | Nr. | Bestuurder | Gereden tijd | Verschil met kop |
60 | 264 | WILLEMS (NLD) | 04:24:01 | + 01:47:59 |
[update 14:00] Vandaag gaat het niet allemaal over rozen, al is er ook niet echt reden tot klagen. Tussen WP1 en WP2 verliezen de mannen een minuut of 20, en sindsdiens lijken ze constant tijd te verliezen en worden ze ingehaald door een heleboel andere deelnemers. Tegelijk rijden ze wel in een constant tempo door dus geen reden tot paniek. Nog enkele tientallen kilometers tot de finish en dan is ook deze etappe weer achter de rug!
WP7 / km 263
Pos. | Nr. | Bestuurder | Gereden tijd | Verschil met kop |
56 | 264 | WILLEMS (NLD) | 03:41:28 | + 01:33:34 |
Met 299 kilometer is de etappe van vandaag de kortste tot nu toe te noemen, en hij zou ook nog eens wat eenvoudiger moeten zijn dan die van de afgelopen dagen. De organisatie is dus wat coulant vandaag, al ging de etappe van gister prima en zou er nog prima een goede etappe achteraan mogen als je het aan Maik vraagt.
Tegelijk mag Rob zeker weer aan de bak, het (al dan niet haperende) digitale roadbook is vandaag gevuld met flink wat navigatiepuzzeltjes. De route leidt dan uiteindelijk naar het bivak in Al-Hofuf, een stad in het midden van een oase met 3 miljoen (!) dadelpalmen. Het zou zomaar kunnen dat het daglicht alweer verdwenen is tegen de tijd dat we daar aankomen, dus daar zullen we niet veel van zien ben ik bang.
Verbinding | Special stage |
332 km | 299 km |
Start Special Stage
Pos | Nr | Rijders | Lokale tijd | NL tijd |
42 | 264 | Willems / Van Pelt | 12:11:00 | 10:11:00 |
Om Maik en Rob live te volgen zijn een aantal opties, allemaal beschreven op deze LIVE pagina.
8 januari 2024
Maik Willems finisht zonder averij in langste Dakar-etappe tot dusver
Maik Willems heeft een nagenoeg incidentloze derde etappe beleefd tijdens de 46ste Dakar Rally. Daarmee eindigde hij in de langste etappe tot dusver (733 kilometer) op een tevredenstellende 42ste plaats in het auto-klassement. Wel kreeg de coureur van het Bastion Hotels Dakar Team in de laatste twintig kilometer opnieuw te maken met haperende tablets in zijn Toyota Hilux.
“We hebben een goede dag gehad. Prima. Het was een heel mooie route met van alles wat”, zei Willems over de lange dag van Al Duwdimi naar Salamiya in Saoedi-Arabië. “Stenen, zandpaden. Mooie duinpartijen. Het was niet de moeilijkste Dakar-dag, maar wel de mooiste. Er zaten echt mooie duinen bij, dat je dacht: oei, we moeten echt ons best doen. Pakken we hem links of rechts?”
Uitermate geschikt
Eenmaal op die duinen bleek keer op keer dat zijn Toyota uitermate geschikt is voor dit listige, onherbergzame terrein. Willems: “Hij doet alles, ook in die pittige duinen. Daar klimt-ie zo gemakkelijk tegenop. Ook met harde banden, dus zonder de banden af te laten. Ik denk dat als je dat doet, je met deze auto tegen een muur op kan rijden. Het was echt een genot.”
Ook op andere terreinen bleek de auto oerdegelijk. “We zijn niks tegengekomen. Geen lekke band, we hebben niks gehad. De auto houdt zich fantastisch. We hadden na de proef twee uur service en hadden niks bijzonders, dus we waren snel klaar.”
Kleine uitdaging
Wel hadden de hotelondernemer en zijn navigator Robert van Pelt met een kleine uitdaging te maken gekregen in de laatste twintig kilometer. Net zoals tijdens de tweede etappe haperden de tablets in de slotfas. En dat maakte het navigeren onmogelijk. “Gelukkig was er nu een pad, dus dat konden we goed volgen. Alles bij elkaar was dat een detail op zo’n lange etappe. We hebben lekker hard gereden. De 42ste plaats is een goede uitslag. Prima.”
Vooralsnog rijdt hij een relatief incidentloze Dakar. Maar dat zegt niets, wist Willems uit ervaring. “We hebben er pas een kwart op zitten. Het moeilijkste stuk komt nog, denk ik. Eind deze week. Morgen gaan we weer flink ons best doen en dan zien we overmorgen wel verder. Je kunt in de Dakar niets plannen.”