8 januari 2024

Etappe 3: Al Duwadimi > Al Salamiya

[update 15:00] Maik en Rob zijn weer aan de streep, wat ook betekent dat de 2 uur service zijn ingegaan. Na de service mogen ze doorrijden naar het parc fermé waar ze ook hun tentje kunnen uitklappen en met een minimaal rantsoen de nacht ingaan. Overigens finishen de mannen een kleine 1,5 minuut achter de gebroeders Coronel die daarmee toch net de snelste Nederlander van de dag zijn.

FINISH

Pos. Nr. Bestuurder Gereden tijd Verschil met kop
42 264 WILLEMS (NLD) 05:13:10 + 00:58:19

[update 13:30] Ook vandaag nog weinig nieuws te melden, de mannen maken goede voortgang en rijden constant tussen de 40e en 45e tijd (in de Ultimate klasse). Dat betekent trouwens wel dat ze tussen de trucks en SSVs rijden, momenteel rijden de snelste trucks voor hen, Challengerrijders als Paul Spierings zijn ook daar te vinden en de allerlaatste motorrijders probern hier ook nog hun weg te vinden. Tussen WP6 en WP7 zit een duinensectie en daar hebben ze een paar minuutjes verloren, maar niet eens echt het noemen waard eigenlijk. De toppers komen inmiddels ook binnenrollen en hebben ruim 100 km/h gemiddeld gereden, om een idee te krijgen hoe hard het daar gaat.

WP7 / km 310

Pos. Nr. Bestuurder Gereden tijd Verschil met kop
41 264 WILLEMS (NLD) 03:42:46 + 00:43:55

Eigenlijk is de rally nog maar net begonnen, maar het gaat nog geen moment rustig aan. Nu zijn Maik en Rob enorm ervaren en laten ze zich niet zomaar gek maken, maar misschien is zelfbeheersing nog wel een van de belangrijkste dingen. Niet te hard willen gaan met het halen van de finish in je achterhoofd. Na 2 lange etappes volgt vandaag weer een lange etappe, maar nu met meer dan het dubbele aan verbindingskilometers erbij. Daar bovenop komt nog een extraatje, er mag 2 uur gesleuteld worden na de finish, en dan is het klaar. Geen normaal bivak met de 'luxe' van onze servicetruck en een heerlijke maaltijd van Theo maar dan is het gewoon Maik, Rob, de Hilux en een paar tentjes.

De etappe van vandaag belooft weer van alles: stenen, zand en lang eindes aan duinen, afgewisseld met snelle stukken, en weer langzaam, er zit weer van alles in. Belangrijk dus om alles netjes en heel te houden zodat in die 2 uur gewoon het normale onderhoud gedaan kan worden.

Verbinding Special stage
295 km 438 km

Start Special Stage

Pos Nr Rijders Lokale tijd NL tijd
51 264 Willems / Van Pelt 11:20:30 09:20:30

Om Maik en Rob live te volgen zijn een aantal opties, allemaal beschreven op deze LIVE pagina.

7 januari 2024

Dubbele gevoelens bij Maik Willems na tweede etappe Dakar Rally

Maik Willems heeft dubbele gevoelens overgehouden aan de tweede etappe van de 46ste Dakar Rally. De autocoureur van het Bastion Hotels Dakar Team finishte ‘gewoon’, maar had onderweg last gehad van haperende apparatuur. Daardoor had hij zondag 150 kilometer lang geen navigatie. Dat hij desondanks als 47ste finishte bij de auto’s was een kleine opsteker.

“Het was goed en niet goed”, verwoordde Willems zijn dubbele gevoel. “We hebben geweldig fijn gereden, maar op zo’n 150 kilometer van de finish hielden de tablets, zeg maar je roadbook, er een beetje mee op.” Een beetje? “Soms kwamen ze terug, maar op de verkeerde pagina, dan weer gaven ze geen signalen meer”, verduidelijkte hij.

In het stof
“Ik ben maar achter anderen aangereden. We wisten het niet meer. Je rijdt dan de hele tijd in het stof. Dat was niet fijn. Achteraf bleek een contact los te zitten. Dat moet je maar net weten. We kennen de apparatuur ook niet. Die wordt door de organisatie in je auto geplaatst.”

Het gevolg was een berg aan snelheidsovertredingen. Willems: “Want we wisten niet waar je hoe hard mocht. Je doet dan maar wat. Dat was jammer.” Hij hoopt voor die snelheidsovertredingen op coulance van de organisatie, vanwege de haperende apparatuur.

“Voor de rest was het gelukkig een prima dag. Al met al viel de schade nogal mee. En het was een aardige route. In het begin hadden we duinen. Niet heel moeilijke. Het was lekker om er weer in te komen. En we hebben flink doorgereden in de eerste 350 kilometer. Uiteindelijk is er niks gebeurd. Het heeft ook geen uren gekost.”

Slotfase
Willems wilde ervoor waken te veel te mopperen over de slotfase van de etappe. “Zulke dingen gebeuren in Dakar. Daar moet je niet te lang bij stilstaan. Morgen is er weer een dag.” Dan staat de lange derde etappe van Al Duwadimi naar Al Salamiyah te wachten. Het Dakar-peloton moet een route van maar liefst 733 kilometer afleggen. 438 kilometer daarvan is special. Geen etappe om te onderschatten dus.

Niettemin keek Willems ernaar uit. “Morgen wordt het een heel lange en leuke dag. Het wordt een semi-bivakdag. Op het eind van de proef mag je twee uur service hebben. We hebben de tentjes bij ons en dan gaan we braaf slapen. Dinsdagavond zijn we dan weer in het bivak. We hebben een mooi programma voor de boeg!”