6 januari 2024

Etappe 1: Al-'Ula > Al Henakiyah

[update 17:30] En daar is dan ook de finish, prachtige tijd voor Maik en Rob en het lijkt erop dat ze een eindsprint hebben ingezet naar een 41e tijd. En nu door naar het bivak in Al Henakiyah waar Jan, Gert-Jan, Theo en Werner op hen wachten. Later meer!

FINISH

Pos. Nr. Bestuurder Gereden tijd Verschil met kop
41 264 WILLEMS (NLD) 05:55:11 + 01:19:11

[update 13:55] We zijn even onderweg inmiddels, en Maik en Rob zijn goed onderweg. Ze zijn wat teruggegaan in positie maar dat was te verwachten, er waren een heel aantal deelnemers die normaal gesproken sneller zijn achter hen gestart. Een 47e tijd op km 225 (en dus over de helft), en in de komende minuten zullen ze normaal gesproken bij WP6 aankomen. Verdient trouwens wel even de opmerking dat bijna alle auto's die nu deelnemen ofwel een T1.2 zijn (buggy, zoals de Coronellen) of een T1+ zoals de nieuwe auto van Maik en Rob. De T1.1 (zoals onze oude auto) is bijna uitgestorven, meen dat er nog 2 meedoen.

Door de vertraagde start ligt de finish van de trucks overigens bij km 281 vandaag (WP6/CP2). Dat betekent voor de auto's dat het parcours na dit meetpunt er in ieder geval een stuk beter bij ligt, maar als je snelle assistentie uit een vrachtwagen nodig hebt gaat dat waarschijnlijk weer wat moeizamer.

WP5 (km 225)

Pos. Nr. Bestuurder Gereden tijd Verschil met kop
47 264 WILLEMS (NLD) 02:35:20 + 00:34:17

[update 10:10] De start is een uur uitgesteld wegens een ongeval met een toeschouwer (dus voordat de auto's gingen starten al). De toeschouwer is behandeld en naar het ziekenhuis afgevoerd. Betekent dat Maik en Rob dus om 12:22:30 zullen starten, of 10:22:30 NL tijd.


Na de proloog van gisteren zijn we lekker warmgedraaid, en kan vandaag de rally echt beginnen. We verlaten Al-'Ula na heel wat dagen en gaan naar Al Henakiyah. En hoe, we krijgen gelijk ruim 400 km aan special voorgeschoteld wat deels zal lijken op de proloog qua ondergrond, maar dat is deels. Deze etappe is volledig nieuw (jaja, soms worden etappes of delen daarvan hergebruikt) en Tom Colsoul, jarenlang navigator in de top van de auto's en trucks en nu in dienst van de organisatie, vertelde daar bij RTL al over dat deze etappe nu al het verschil zal gaan kunnen maken. Er wordt een zware rally beloofd en wat dat betreft is het misschien wel het beste moment voor Maik en Rob om met een nieuwe auto te komen.

De etappe gaat in ieder geval ook langs en over een vulkanengebied. Dat is nou niet echt alledaagse kost voor eigenlijk iedereen dus wat dat betekent gaan we zien. Het zal in ieder geval behoorlijk grijs zien, in heel veel varianten. Maik en Rob zullen natuurlijk ook vandaag weer proberen het beste uit de nieuwe auto en zichzelf te halen, maar het allerbelangrijkste is gewoon ook vandaag de finish halen en laten we daar maar mee beginnen.

Verbinding Special stage
127 km 414 km

Start Special Stage

Pos Nr Rijders Lokale tijd NL tijd
30 264 Willems / Van Pelt 11:22:30 09:22:30

Om Maik en Rob live te volgen zijn een aantal opties, allemaal beschreven op deze LIVE pagina.

5 januari 2024

Maik Willems ‘meer dan tevreden’ na proloog Dakar Rally in nieuwe Toyota

In zijn potente Toyota Hilux denderde Maik Willems vrijdag met een zeer voldaan gevoel door het woestijnzand tijdens de proloog van de 46ste Dakar Rally. De coureur van het Bastion Hotels Dakar Team eindigde als dertigste bij de auto’s en zag meer dan voldoende perspectief voor het vervolg van de rally in Saoedi-Arabië.

“Ik ben meer dan tevreden”, zei Willems monter. “We hebben een hartstikke goede dag gehad. De nieuwe auto heeft het super gedaan. Dan zie je het verschil tussen de oude auto, de T1 en nu de T1+. Hij ging zo gemakkelijk over de piste. Er was veel mul zand. Heuveltje op en heuveltje af met scherpe draaien. Het was een hartstikke leuke proef.”

Vermogen en capaciteiten
Hij had genoten van het vermogen en de capaciteiten van zijn Toyota. “In deze auto heb je zoveel voordelen van de wielen en de veeruitslag dat we gemakkelijk hard door konden rijden. Kennelijk helpt het wel, zo’n nieuwe auto. Fijn dat we morgen een beetje vooraan, vrij vroeg, kunnen starten. Rond plek veertig. Dus voor alle trucks en SSV’s en Challengers. Dat is wel een voordeel.”

Willems zit nog volop in het proces van het leren kennen van zijn nieuwe auto, bekende hij. “We hebben de auto net voor de Rallye du Maroc gerkegen. In die rally hebben we het geluk gehad dat we de kinderziektes eruit konden halen en een beetje aan de auto konden wennen. Hij kan gewoon veel meer dan de oude auto.”

Zelfbeheersing
Hoezeer hij daarvan ook geniet, Willems wist dat zelfbeheersing de komende dagen een thema zal zijn. “Je wil niet te stoer doen, want dan kan het misgaan. Je moet wat voorzichtiger rijden. De auto kan zoveel, je moet geweldig oppassen. Die zelfbeheersing moeten we opbrengen. Waar vinden we de balans tussen wat de auto kan en wat ik kan? Vandaag hebben we daarin weer een stapje gezet”, concludeerde hij tevreden.

Zaterdag wacht de 541 kilometer lange eerste etappe waarvan 414 kilometer special. Willems en zijn navigator Robert van Pelt kunnen rekenen op veel stenen net na de neutralisatie. “En tot aan de neutralisatie lijkt het een beetje op wat we vandaag reden”, begreep hij uit de briefing voor zaterdag. “Zanderige paden en wat dieper zand. De organisatie waarschuwde voor lekke banden. We zien het allemaal wel.”

Wel is hij op zijn hoede. “Met stenen op het parcours mag je geen seconde verslappen. We moeten dus secuur rijden.” Het ultieme doel is de rally uitrijden. Hij zal zich niet druk maken om het klassement. “We gaan gewoon netjes uitrijden en dan zien we wel wat de anderen hebben gedaan.”