5 januari 2024

Proloog: Al-'Ula > Al-'Ula

[update 17:30] Natuurlijk zijn de mannen allang gefinisht, en ook nog eens op een heel beste tijd. Voor de volledigheid, we kijken naar het zogenaamde 'Ultimate' klassement van auto's die niet in de showroom staan. Vroeger was dit het T1 klassement maar dat is dit jaar veranderd. De tijden liggen bij zo'n korte special natuurlijk erg dicht bij elkaar, seconden langzamer is ook posities omlaag. Maar voor ons is dit een perfecte uitgangspositie voor de echte rally, en de stemming in het bivak is dan ook opperbest. En zoals altijd, later meer!

FINISH

Pos. Nr. Bestuurder Gereden tijd Verschil met kop
30 264 WILLEMS (NLD) 00:18:39 + 00:02:09

De rally start ook dit jaar met een proloog, een kort rondje waar vaak van alles in zit, eigenlijk alleen maar om de startvolgorde van de eerste echte etappe te bepalen. Maar elk jaar zijn er deelnemers die heel graag willen, een fout maken en alles al verliezen op die eerste dag. Of juist een mooie tijd neerzetten en lekker vooraan kunnen starten. Maik en Rob zullen rustig aan doen, maar tegelijk weten ze dat de nieuwe auto veel meer kan dan de oude.

De organisatie belooft wel een echte proef, en het zou zomaar eens kunnen lijken op de shakedownproef die ook in heel compacte vorm veel van de elementen in zich had die bij Dakar horen. Maar als de mannen binnen zijn, weten we het zeker.

Verder is er vandaag niet veel te melden, daarom nog wat extra te lezen voor jullie als trouwe volgers. Rallymaniacs heeft een mooi verslag geschreven over het Dakarbivak, wat daar te vinden is en hoe dat allemaal werkt. Dat kun je hier lezen.

Verbinding Special stage
130 km 27 km

Start Special Stage

Pos Nr Rijders Lokale tijd NL tijd
61 264 Willems / Van Pelt 13:27:00 11:27:00

Om Maik en Rob live te volgen zijn een aantal opties, allemaal beschreven op deze LIVE pagina.

4 januari 2024

Klaar voor de start

Omdat we gisteren de keuringen al succesvol hadden afgesloten was er vandaag tijd voor alles wat verder nog ter tafel kwam. Het water is weer bijgevuld, de lokale slager is bezocht voor het eten vanavond (nu we toch een kok hebben...) maar er is vooral veel aan de auto gewerkt. Nu hoor ik u vragen: die was toch splinternieuw? En dat klopt ook, maar toch is er altijd nog wel wat te doen.

Zo is er nog wat aangepast aan de stoelen zodat de mannen beter zitten, en vooral nog wat handigheidjes die al die jaren ervaring inmiddels ook meebrengen. Zo zijn er nog wat extra reservedelen en dergelijke in en op de auto gemonteerd mocht het onderweg nodig zijn. Voor de toppers is dit allemaal gereduceerd tot het minimale, maar voor Maik en Rob zijn die paar kilo niet zo belangrijk en het kan een enorm verschil maken als je met pech staat en je het onderdeel gewoon bij je hebt.

En morgen gaat het dan echt beginnen. Maar daarover later meer!