18 januari 2024
Maik Willems haalt doodmoe de finish van elfde etappe Dakar Rally na zware etappe van ‘hele dag intensief sturen’
Een zinderende sectie met stofhappen en laaghangende zon zorgde donderdag voor een passend slot van de elfde etappe van de Dakar Rally. Met als resultaat een ‘uitgewoonde’ Maik Willems. Hoe dan ook, de autocoureur van het Bastion Hotels Dakar Team bracht zijn Toyota Hilux keurig als 38ste aan de finish. Geen schade, dus met een goede nacht in de bedstede moet hij vrijdag klaar zijn voor de relatief korte slotetappe.
“Ik was vanavond na de finish uitgewoond. Ik moest zo concentreren op het stof. En dat gecombineerd met veel stenen. Als je een halve meter naast het pad zat, kreeg je een klap. Daar moest ik wel even voor oppassen”, blikte Willems terug, die overigens opvallend monter klonk voor iemand die moegestreden was.
Oké, het was dan wel zwaar geweest, de 587 kilometer lange etappe van Alula naar Yanbu was nu ook weer niet de zwaarste, zei hij. “Dat was de eerste dag van de 48 uurs-etappe. Vandaag was het wel technisch. We kregen van alles wat, en het was gewoon weer hartstikke lang.”
Patent
“Daar hebben ze hier patent op de afgelopen weken. We zijn om 9 uur weggereden en om 7 uur waren we pas binnen. Als het niet meezit qua omstandigheden is dat gewoon harstikke pittig. Het was wel een mooie dag. Een ouderwetse Dakar-dag.”
Trouwens, dat ‘van alles wat’ duidde Willems met ‘een paar kleine duintjes, wat gravel, maar vooral heel veel stenen’. “En heel, heel veel stof in dat laatste stuk. Ze doen het er kennelijk om.” Dat was niet het enige: “We reden nu naar het westen toe. Aan het eind van de middag hadden we daardoor ook laagstaande zon, dus je zag op een gegeven moment geen moer meer, ook al had ik een zonnebril op.”
Bijna stoppen
Het zicht was dusdanig slecht dat hij zijn rempedaal soms harder moest intrappen dan wenselijk. “Joh, ik moest soms bijna stoppen. Als in dat stof zonlicht komt, heb je een heel dichte mist. In de laatste twee uur hadden we zo weinig zicht. Al met al was het een hele dag heel intensief sturen.”
Met de auto weer terug in het bivak kan hij bijna een vinkje zetten achter de 46ste Dakar Rally. Er is tenslotte nog maar één etappe te gaan. Morgen heeft de 328 kilometer lange route start en finish in Yanbu. Brengt hij die rit tot een goed einde, dan wordt het de achtste keer in tien deelnames dat Willems de woestijnrally uitrijdt. “Nou begin ik er bijna in te geloven. Het moet wel raar lopen als dit niet lukt. Vol goede moed gaan we morgen verder!”
18 januari 2024
Etappe 11: Ha'il > Yanbu
[update 18:30] En ook vandaag gewoon weer een prachtige finish voor Maik en Rob. Ze kunnen het einde van de rally nu al bijna ruiken! Op de een of andere manier zijn er aan het einde van de proef nog heel wat mensen met tijdverlies geweest, waardoor de mannen in oranje ineens 10 plaatsen hoger eindigden dan ze eigenlijk de hele dag reden. Maar daar hoor je ons niet over klagen natuurlijk. Het hele verhaal lees je later hier!
FINISH
Pos. | Nr. | Bestuurder | Gereden tijd | Verschil met kop |
38 | 264 | WILLEMS (NLD) | 06:20:47 | + 01:37:47 |
[update 13:30] Over de helft in kilometers, en ook wel in tijd verwacht ik. Maik en Rob zijn onderweg naar het zesde meetpunt op km 258, en er is eigenlijk weinig nieuws te melden vanuit onze positie. Over een uur of 3 zouden ze aan de finish moeten zijn als er niets geks gebeurd, en dat zou dan sneller zijn dan de 7 uur die ze vorig jaar nodig hadden. Tegelijk lijkt het erop dat er nog weinig problemen zijn door het hele veld heen, vergeleken met vorig jaar. Maar er kan nog een hoop veranderen.
WP5 / km 228
Pos. | Nr. | Bestuurder | Gereden tijd | Verschil met kop |
48 | 264 | WILLEMS (NLD) | 03:15:19 | + 00:52:18 |
We zijn bijna terug in Yanbu, waar deze rally voor ons ook echt begon. Yanbu is de havenstad waar we de auto's en truck ophaalden, en vorig jaar startte de rally hier vandaan. De laatste grote etappe vandaag, weer meer dan 400 km special, voor de 8e (!) keer. Deze etappe is feitelijk hetzelfde als de tweede etappe vorig jaar, al was die toen 430 km. Die etappe was enorm zwaar, en het halve veld stond met kapotte banden te wachten op hulp. De meeste auto's hebben nog maar ruimte voor 2 reservewielen waar er bijvoorbeeld in onze oude Hilux nog 3 stuks waren. Dat is natuurlijk mooi voor van alles, maar als je er dus 2 lek hebt gehad is het echt op en over.
Vorig jaar wisten Maik en Rob hier een 37e tijd te halen, ondanks 2 uur achterstand. En toen zijn ze 7 uur onderweg geweest. Ze zullen daar ongetwijfeld nog even aan terugdenken. Ze reden toen al vrij snel lek, hebben rustig aan verder gereden en niet meer lek gereden en dus uiteindelijk heel veel gewonnen. Dat is dus ook het recept voor vandaag, de laatste grote uitdaging want de proef op de laatste dag is meestal niet zo heel zwaar meer.
Verbinding | Special stage |
107 km | 420 km |
Start Special Stage
Pos | Nr | Rijders | Lokale tijd | NL tijd |
48 | 264 | Willems / Van Pelt | 11:30:30 | 09:30:30 |
We houden deze pagina up to date gedurende de dag, om Maik en Rob zelf live te volgen kijk je op deze LIVE pagina.