14 januari 2019

Drie dagen ploeteren en klussen voor Bastion Hotels Dakar Team

Drie dagen waren Maik Willems en Rob van Pelt min of meer van de radar, nadat ze in de vijfde etappe middenin de duinen te kampen kregen met een kapotte versnellingsbak. De rustdag sloegen ze over, in de zin dat er van rust geen sprake was. In plaats daarvan waren ze volle bak aan het klussen om de start van dag 6 te halen. Dat is gelukt. En nog belangrijk: ze haalden ook de finish van die zesde etappe.

Het verhaal begint op vrijdagmiddag, om een uur of vier lokale tijd, op een reus van een duin. Maik Willems wil terugschakelen naar de eerste versnelling om het tot boven toe te halen, maar dat lukt niet. “Hingen we daar te bungelen. Ik kreeg ‘m alleen nog in z’n achteruit, dus zijn we achteruit weer het duin af gegaan. Dat was op zich al een aparte ervaring.”

Terug beneden begon het grote klussen voor met name Rob van Pelt: wat is er loos en wat moet er gebeuren om het weer werkend te krijgen? “Het Rainbow-team heeft nog geprobeerd om ons te slepen, maar in die duinen was dat niet verantwoord. Rob is een groot deel van de nacht bezig geweest. Hij had nog een matje bij zich van de marathonetappe, ik niet. Maar wat er ’s nachts allemaal nog gebeurt in die duinen is al een avontuur. Lonesome cowboys die maar blijven proberen die duinen op te komen, wat natuurlijk niet lukt. En vanaf een uur of vijf ’s morgens komen de lokalen om te kijken wat er te verdienen of te halen valt. Het is echt wel een ervaring, hoor.”

Zo rond tienen op zaterdagochtend is de Toyota wel weer ongeveer in staat tot rijden. Willems en Van Pelt hebben niet meegekregen dat het laatste deel van de etappe is afgelast en de stempelposten zijn niet meer bemand, dus ze rijden door. “Er stond veel wind, overal van die kleine wervelwindjes waardoor je even niks meer ziet”, vertelt Willems. “In zo’n blinde vlek zijn we tegen een grote kei aangereden. Dat ding lag waarschijnlijk al 300 jaar te wachten en zaterdag was zijn dag. De ophanging voor kapot en achter ook veel schade.”

Opnieuw moet Van Pelt aan de slag om de auto weer rijdend te krijgen. Ondertussen is er wel contact geweest met de assistentie, die komt helpen. Omdat Willems in de gaten krijgt dat hij eigenlijk voor zes uur ’s avonds in Arequipa moet zijn, en hij begrijpt dat hij dat niet gaat halen, neemt hij contact op met het zenuwcentrum van de Dakar in Parijs. “Daarvan kreeg ik toestemming om de auto te repareren en later in het bivak aan te komen. Om elf uur ’s avonds waren we er. Onze namen stonden op de startlijst, dus om vijf uur zijn we weer aangereden om te starten in de zesde etappe.”

Helemaal achteraan begon Willems daaraan, zodat hij in de rotzooi van het complete veld reed. Duinen die toch al ontzettend zwaar waren, werden zodoende nog moeilijker. “Ze waren steil en mul. Heel vervelend wit zand en de zon stond hoog, dus er was geen enkel contrast. Het was reuzemoeilijk, maar ook wonderschoon. Daarna was het meer het gewone zandwerk, maar als er al honderd man overheen is gegaan, is het niet meer zo leuk. Je moet goed het gas erop houden, anders zit je vast. Als extra handicap moest ik schakelen met een waterpomptang. Het pookje was afgebroken.”

Desondanks ging het best voorspoedig en leek Willems op weg naar een tijd ergens rond de 25ste, 30ste plaats. “We hebben er heel veel ingehaald en zouden zelfs nog bij daglicht kunnen finishen, maar een paar klojo’s blokkeerden de canyon waar we doorheen moesten. We hebben twee uur staan wachten voordat we erdoor konden, maar we hebben vervolgens nog wel gewoon het waypoint gehaald waar iedereen zo moeilijk over doet. Ik ga ervan uit dat we maandag weer gewoon aan de start staan. Volgens de beschrijving wordt het weer zwaar. Ze waarschuwen dat er mensen in de duinen gaan overnachten. Nou, daar hebben we inmiddels ervaring mee.”

 

13 januari 2019

Etappe 6: Arequipa > San Juan de Marcona

[update 07:15] Maik en Rob hebben de finish gehaald, inclusief het moeilijk bereikbare waypoint boven op een berg wat veel mensen niet voor elkaar kregen. Dat weet Rallymaniacs te melden. Er stond een uur straftijd op het missen van dat punt maar die zouden ze dan niet hebben. Hoeveel tijd het ze gekost heeft om dat punt te halen is wel de vraag maar ze zijn in ieder geval weer binnen!

[update 00:15] WP6 is inmiddels in de spiegels en het gaat nog steeds prima. Een klein hikje in de timing maar het lijkt dat Maik en Rob hier als 35e gepasseerd zijn. Gerard de Rooy vertelde aan de finish dat WP7 een bijna onmogelijk punt is om te bereiken, dus het is nog zeker niet voorbij. Morgenochtend het laatste nieuws!

[update 23:15] Inmiddels is de neutralisatie voorbij en gaat het eigenlijk nog prima. De doorkomstpositie is wat lager geworden wat vooral komt door heel snelle auto's die problemen hadden, maar nu weer prima op gang zijn. Maakt ook helemaal niets uit, ze rijden uitstekend maar het gaat nog wel even duren. Verwachte aankomst is over een kleine 3 uur, maar dat is natuurlijk onder voorbehoud van pech.

WP4

Pos. Nr. Bestuurder Gereden tijd Verschil met kop
38 339 WILLEMS (NLD) 03:41:24 + 01:49:10

[update 21:00] Het loopt dus als een tierelier. De mannen rijden net de neutralisatie in met een 27e tijd. Het is wat lastig scheiden wie nog in het normale klassement zitten en wie in de 'spek-en-bonen-cup' maar het ziet er dus goed uit. Veel mensen staan vast wat natuurlijk veel tijd kost. Nu dus 19 kilometertjes asfalt en dan gaan we weer verder. De top rijdt er dan nog 3 uur over dus het wordt weer een latertje voor de volgers in Nederland.

ASS1

Pos. Nr. Bestuurder Gereden tijd Verschil met kop
27 339 WILLEMS (NLD) 02:01:21 + 01:06:17

[update 19:30] Kort bericht, maar we kunnen bevestigen dat Maik en Rob echt van start zijn gegaan in de etappe van vandaag. Het eerste stuk is lang en erg slecht blijkbaar dus het gaat even duren voor we een doorkomst zien. Nog zeker een uur, maar een beetje wachten hebben we de afgelopen dagen wel geleerd. Er is overigens ook nog een neutralisatie van 19 km, vrij aan het begin. 

[update 17:15] De race tegen de klok is inmiddels wat voorbij, Maik en Rob hebben het bivak in Arequipa bereikt en zijn daar vanmorgen vroeg alweer vertrokken, onderweg naar de special. Dit omdat de verbinding die kant op enorm lang is. Er is dus niet heel veel tijd geweest voor eten, slapen en vooral ook het technisch onderhoud, maar dat is nu eenmaal niet anders. De servicetroepen zijn ook weer onderweg, ongeveer 3 uur geleden zijn ook zij op pad gegaan naar San Juan de Marcona. De assistentie-Hilux staat op de aanhanger achter de GINAF zodat 2 man kan slapen. Ze hopen een beetje bij te komen na de drukke nacht die achter de rug is.

Over het klassement, de mannen staan nu 63e in het algemeen klassement op een achterstand van meer dan 47 uur. Daarvan komt 80% door de laatste etappe ongeveer. Daar is niet zoveel aan te doen, mogelijk vallen er nog wat mensen uit maar laten we eerlijk zijn, die 24e plaats van vorig jaar verbeteren lijkt er niet in te zitten. Maar ze zijn nog steeds geklasseerd, in het normale klassement. Voor wie het gemist hadden, Erik Wevers met zijn Borgward was geklasseerd met net zoveel straftijd als wij maar hij zal niet starten doordat zijn navigator gewond raakte in de vijfde proef. Michiel Becx met zijn Mitjet zou wel starten in het afvallersklassement, maar na dagen sleutelen aan de buggy ging vandaag de uitlaat weer kapot op de verbindingsroute en hij zou er nu dus definitief uit liggen. Dit betekent dat Maik en Rob de laagst geklasseerde Nederlandse auto zijn op het moment, achter Ten Brinke en Van Loon en ook Coronel. Maar we zijn er nog bij! 


Na de onduidelijkheid van de afgelopen dagen weten we nog steeds niet precies hoe alles gaat lopen. Gisteren hebben Maik en Rob na 42 uur in de special (!!!) eindelijk de special van etappe 5 kunnen verlaten, en via Rallymaniacs vernemen we dat er afgesproken is met de organisatie dat ze de auto verder repareren langs de verbindingsroute naar Arequipa, en dat ze later dan de reglementair afgesproken tijd van 18:00 uur in het bivak mogen aankomen. 

Verdere details zijn nog niet echt duidelijk, maar feit is wel dat de mannen inmiddels geklasseerd zijn in de 5e etappe (met meer dan 39 uur achterstand en 4 uur straftijd, maar daar geven we even niet om) en daardoor hebben ze ook een starttijd voor etappe 6 gekregen. Gisteravond dachten we even dat het voorbij was, maar uiteindelijk is er in Dakar maar 1 regel: het is pas voorbij als ze de startkaart voor je ogen verscheuren. 

De starttijd voor vandaag is vrij laat, maar dat komt omdat er meer dan 400 km verbindingsroute voor de etappe zit. De mannen zullen alle tijd hard nodig hebben om de Hilux te repareren en de servicen, maar daarover later meer.

Verbinding Special stage
520 km 290 km

Start Special Stage

Pos Nr Rijders Lokale tijd NL tijd
67 339 Willems / Van Pelt 12:39:00 18:39:00

Om ons zelf live te volgen zijn een aantal opties, allemaal beschreven op deze LIVE pagina