10 januari 2023
Etappe 9: Riyadh > Haradh
[update 16:30] FINISH! Het heeft even geduurd maar ze zijn er, laten we het daar maar op houden. Maik en Rob reden 4 uur langer dan de winnaars vandaag, voor hetzelfde inschrijfgeld dus dat is eigenlijk gewoon bonus. Lijkt erop dat we ook nog 1h05m aan straftijd hebben gekregen. Later meer!
FINISH
Pos. | Nr. | Bestuurder | Gereden tijd | Verschil met kop |
46 | 243 | WILLEMS (NLD) | 08:12:42 | + 05:07:28 |
[update 16:00] Het gaat goedkomen hoor, het laatste meetpunt is gepasseerd en nu alleen nog naar de finish. Het lijkt erop dat een hoop tijd verloren is in een grote modderpoel op km 130, precies waar Maik en Rob lange tijd stil stonden en ook een hoop trucks samen met hen. Dus daar zullen ze ook wel hebben staan tobben. Nog even wachten en dan komen de verhalen vanzelf binnenrollen.
WP8 (km 318)
Pos. | Nr. | Bestuurder | Gereden tijd | Verschil met kop |
46 | 243 | WILLEMS (NLD) | 06:37:17 | + 03:51:41 |
[update 13:30] Het gaat niet van harte vandaag. Tussen WP3 en WP4 is weer veel tijd verloren, en dat leek op een punt waar ook veel vrachtwagens vast stonden en soms nog staan. Dat lijkt ofwel lastige navigatie, ofwel helemaal kapot gereden. Duidelijk is dat sommige deelnemers achter Maik en Rob daar geen problemen hadden. Ook nu na WP4 zijn de mannen een stukje verkeerd gereden is te zien op de kaart, maar lijken nu het juiste spoor weer gevonden te hebben. Hopelijk is dat de laatste tegenslag vandaag, anders wordt het toch weer in het donker binnenkomen. Qua tijd zouden ze nu ongeveer halverwege moeten zijn, al hebben ze dus al 2 uur verloren op dit moment. Dat zou betekenen dat ze in ongeveer 2 uur aan de finish zouden kunnen zijn als er niets tegenzit.
WP4 (km 163)
Pos. | Nr. | Bestuurder | Gereden tijd | Verschil met kop |
48 | 243 | WILLEMS (NLD) | 03:36:59 | + 02:02:06 |
[update 11:00] WP2 is behaald, maar er is wel wat tegenslag. Waar Maik en Rob een mooie 41e tijd reden op WP1 en fysiek al 6 man in hadden gehaald, is dat daarna gelijk weer ongedaan gemaakt. Maar ze rijden weer, en dat is het belangrijkste. We horen later wel wat er was, half uurtje verloren en volle bak door naar WP3!
WP2 (km 85)
Pos. | Nr. | Bestuurder | Gereden tijd | Verschil met kop |
45 | 243 | WILLEMS (NLD) | 01:40:44 | + 00:45:48 |
En daar mogen we weer! Gelukkig hebben we in de eerste week geen hele gekke dingen meegemaakt waardoor we gewoon ons programma af konden werken op de rustdag. De eerste etappe na de rustdag is met 358 km de langste van de etappes die nog komen, en uiteindelijk hopen we in Haradh te belanden. Vandaag verwachten we onder andere door wadis (dat zijn drooggevallen riviertjes) heen te trekken en ladingen ravijnen waar we dus een beetje extra moeten opletten. Het zal redelijk snel gaan vandaag al hebben we dat natuurlijk zelf in de hand.
Van het pad afraken en last krijgen met navigatie kan altijd gebeuren, maar vandaag ligt dat gevaar zeker op de loer. We krijgen ook weer een mooie selectie aan duinen voorgeschoteld en daar genieten we altijd van. Dit is ook ongeveer alles wat we weten over de route van vandaag, misschien leuk om te vertellen dat we tegenwoordig niet meer een roadbook krijgen overhandigd waar alles al in staat, maar die is tegenwoordig digitaal en wordt pas vlak voor de start beschikbaar. Zoals Rob gisteren al zei, het heeft geen zin om er veel over na te denken, je zet 's ochtends de tablet aan en dan zie je het wel. En zo zal het ook vandaag wel weer zijn. De starttijd is niet al te laat vandaag dus hopelijk weer voor het donker terug bij de mannen in het bivak van Haradh.
Verbinding | Special stage |
328 km | 358 km |
Start Special Stage
Pos | Nr | Rijders | Lokale tijd | NL tijd |
47 | 243 | Willems / Van Pelt | 11:00:00 | 09:00:00 |
Om Maik en Rob live te volgen zijn een aantal opties, allemaal beschreven op deze LIVE pagina.
9 januari 2023
Van Pelt kijkt terug op eerste Dakar-week: “We krijgen niks cadeau”
Met Maik Willems en Robert van Pelt zitten er twee ‘oude rotten’ aan boord van de Toyota Hilux van het Bastion Hotels Dakar Team. De eerste week van de 45ste editie in de Dakar Rally was behoorlijk stevig, merkt de geroutineerde navigator Van Pelt.
Willems is bezig aan zijn negende Dakar, Van Pelt zit voor de negende keer in de oranje Hilux maar is in totaal begonnen aan zijn twintigste avontuur in de zwaarste rally ter wereld. In Saudi-Arabië slaagde de Dakar-organisatie er tot nu toe niet echt in om alle beschikbare ingrediënten te verwerken in de route, maar dat lijkt in 2023 beter gelukt.
“Ik moet zeggen, je krijgt niks cadeau”, zegt Van Pelt. “Het zijn steeds lange dagen en echt snel gaat het ook niet. Er zit zo nu en dan een halve kilometer of een kilometer in dat het snelle piste is, maar verder is het knuppelen en sjouwen.” De duisternis is nog wel een lastige factor in Saudi-Arabië gaat de zon al om half zes onder en is het met de grote startvelden altijd weer knokken om tijdig binnen te komen. “We zijn elke dag tegen de duisternis aan het rijden. Als je voor zonsondergang aankomt, ben je hartstikke blij. Maar het komt toch regelmatig voor dat je de laatste vijftig of honderd kilometer in het donker moet rijden. Dat kost toch wel kracht.”
En toch komt er in de Dakar ook een moment dat de ‘drive’ om de finish te halen het overneemt. “Als je aankomt, ben je altijd weer trots en blij”, vertelt Van Pelt. “Op een gegeven moment wordt het zwaar en dan interesseert het je niks meer als het nog 200 kilometer duurt, dan ga je over het dooie punt heen en maakt het niet meer uit.”
In de tweede Dakar-week gaat het aantal kilometers omlaag, maar zou het wel zwaarder worden. Zo gaat de Dakar Rally eindelijk naar het grootste duinengebied ter wereld, het Empty Quarter. Van Pelt verdiept zich er niet al te veel in: “Je moet er niet echt naar kijken, het komt zoals het komt”, aldus de 63-jarige navigator. “Je doet ’s ochtends de tablet aan en dan zie je het wel. Wat ze bij de briefing zeggen of de geruchten die gaan, het komt meestal niet uit. Daar moet je je niets van aantrekken.”