11 januari 2019

Etappe 5: Tacna > Arequipa

[update 19:45] Inmiddels weten we iets. De Hilux is gisteren 7 km voor de neutralisatie gestrand met een versnellingsbak die niet veel meer wilde. Soms achteruit, vooruit wilde niets meer. Het Rainbow Truck team heeft geprobeerd te assisteren de mannen weg te slepen uit de duinen, maar dat is niet gelukt helaas. Daardoor zat er weinig op voor Maik en Rob dan door te proberen en te hannesen. Rob heeft ook nog een poging gedaan om achteruit de duinen te bedwingen maar dat viel ook tegen. Uiteindelijk bereiken ons nu berichten dat de Hilux weer enigszins in beweging te krijgen is en dat de mannen weer onderweg zijn geraakt. Dat heeft natuurlijk belachelijk veel tijd gekost, en niet te vergeten dat ze ook nog iets van 300 km bij het bivak vandaan zijn dus ook dat moet nog gereden worden. Van groot onderhoud komt zo dus weinig terecht op de rustdag, en van rusten ook al niet. Met een beetje geluk komen ze in ieder geval op de rustdag nog weer aan in het bivak en zal de nacht wel doorgehaald worden door de mannen om die oranje Hilux weer een beetje op te kalefateren. Later meer!

[update 12:00] Helaas nog geen nieuws uit Peru, maar dat is ook weer niet heel vreemd gezien de dag daar net begint. Het enige wat we weten is dat er vannacht om 01:00 uur Nederlandse tijd nog een update in de doorkomsttijden is geweest, maar zonder nieuws over Maik en Rob. Wat er aan de hand is of was weten we momenteel niet, en het inkorten van de route maakt er nog meer onduidelijkheid bij omdat de timing daar niet mee rekent. Wanneer we wat weten wordt dat hier natuurlijk geplaatst! Foto's van gisteren hebben we wel binnen, zie hierboven en onder.

[update 00:15] Feitelijk is er niets veranderd, er is nog geen doorkomsttijd bij WP6 te zien voor Maik en Rob. Tegelijk is er het afgelopen uur geen tijd geregistreerd (van niemand niet) dus mogelijk werkt de timing niet helemaal meer. Dat komt elk jaar wel voor dus geen reden voor zorgen. Ook is inmiddels bekend dat de special geneutraliseerd wordt bij WP8 door het slechte weer, het schijnt erg mistig te zijn waardoor het niet te doen is. Het deel van de route waar de oranje Hilux rond zou tuffen schijnt ook helemaal drama te zijn dus momenteel weten we eigenlijk helemaal niets. Later meer!

[update 22:50] Weinig nieuws, de mannen moeten in de buurt zijn van WP6. Tim en Tom Coronel zijn daar net voorbij en die reden een paar minuten achter de oranje Hilux. Daarna is het onderweg naar de finish van het eerste deel, dan nog een stukje neutralisatie van ruim 60 km en dan het laatste deel nog. De eerste toppers zijn binnen, maar voor Maik en Rob staan er nog wel wat uurtjes op het programma. Oja, en dan nog een paar honderd km verbindingsroute naar het bivak!

[update 19:45] We zijn alweer even onderweg in de etappe, en het gaat eigenlijk best prima. De mannen rijden de hele tijd al in de top 40, zijn net (ook fysiek) ingehaald door de broertjes Coronel maar het lijkt prima te lopen. Het lijkt erop dat de deelnemers nog steeds bij bosjes uitvallen, maar nu rond de rustdag gaan we zien wie er volgende week weer bij zijn. Voorlopig mogen we blij zijn dat Maik en Rob in ieder geval nog niet veel problemen hebben gekend op een aardige hoeveelheid getob in feshfesh na. 

Er is vandaag nog een aardig stuk neutralisatie in de proef van ik meen een km of 60. De eerste auto's zijn daar nu. Voor Maik en Rob is dat nog een uur of 2 sturen, en dan het laatste stuk proef nog. Wordt dus weer een latertje!

WP4

Pos. Nr. Bestuurder Gereden tijd Verschil met kop
36 339 WILLEMS (NLD) 02:39:59 + 00:48:47

Op het programma vandaag staat de langste special van deze editie van Le Dakar, maar liefst 450 km. Groot deel van de verbindingsroute zit daarvoor, dus geen heel vroege start en het zou dus zomaar laat kunnen worden vandaag. Traditioneel houdt de organisatie er wel van om een enorme etappe voor de rustdag te doen, dan heb je namelijk 24 uur meer de tijd om binnen te komen. Maar wij zijn toch liever vandaag alweer compleet, dan hebben we morgen om onderhoud te doen na de 2 enorme etappes van gister en vandaag.

In het klassement staan we overigens 43e op het moment. Alleen de vertraging van gisteren is al de helft van onze totale achterstand op de kop van het klassement, dus zo snel kan het gaan. Van de 100 auto's op de eerste dag hebben er nog 77 een starttijd voor vandaag - en of die allemaal gaan rijden weten we ook nog niet. Nieuw dit jaar is de mogelijkheid om na de rustdag weer te gaan starten, al is dat buiten medededinging en zonder medaille aan het eind. Mogelijk dat we dus zondag weer wat mensen terug zien, bijvoorbeeld landgenoot Michiel Becx die gisteren uitviel.

Verbinding Special stage
264 km 450 km

Start Special Stage

Pos Nr Rijders Lokale tijd NL tijd
52 339 Willems / Van Pelt 10:53:00 16:53:00

Om ons zelf live te volgen zijn een aantal opties, allemaal beschreven op deze LIVE pagina

 

11 januari 2019

Willems worstelt twee uur voor niks in de feshfesh

Er werd wat af gevloekt in de Bastion Toyota tijdens de vierde etappe van de Dakar Rally 2019. Al vroeg in de 406 km lange etappe van Arequipa naar Tacna reden Maik Willems en Rob van Pelt verkeerd. Pas na twee uur worstelen in de feshfesh kwamen ze erachter dat het voor niets was geweest. “Het was een ouderwetse klotedag”, vond Willems.

Willems en Van Pelt hadden lang niet in de gaten dat ze verkeerd waren gereden. “Er reden nog een boel auto”, vertelt Willems onderweg naar het marathonbivak van de auto’s en trucks in Tacna. “De aanwijzingen in het roadbook leken ook te kloppen: je moest schuin naar boven toe een heuvel op. Het was overal spierwit, een spookachtige kleur feshfesh, zo zacht als water bovendien. We zijn twee uur aan het martelen geweest om boven te komen en daar bleek dat we toch echt in de verkeerde vallei zaten. Alle moeite voor niets. Dus toen heeft het wel even gestormd in de auto. Dat was ook snel weer over, want het is zoals het is.”
Door die vroege twee uur oponthoud kwam Willems terecht in de achterhoede, waardoor de etappe nog moeilijker werd dan ie al was. “Dan loop je vanzelf weer tegen allerlei andere problemen aan. We reden volle bak in het stof. Je ziet dan dertig, veertig seconden lang niets, dus je raakt wel eens hier en daar een steen of een rots. Het laatste stuk hebben we in het donker gereden.”

Op wat schade aan het bodywork na bleef de Toyota gevrijwaard van grote ellende, zodat Willems en Van Pelt in het marathonbivak niet al te veel werk hebben. In Tacna hebben ze niet de beschikking over de monteurs van het Bastion Hotels Dakar Team, maar moeten ze alles zelf doen. Het tweede deel van de marathonetappe is een route van 517 km terug naar Arequipa. Omdat de start is verlaat (wegens verwachte mist) zal Willems vrijwel zeker het tweede deel van de proef in het donker rijden. Maar eenmaal terug in Arequipa wacht hen de rustdag.