14 januari 2020

Etappe 10: Haradh > Shubaytah

[update 19:00] Tegen alle verwachtingen in was het dan toch een korte etappe vandaag. Niet omdat we het verkeerd hadden ingeschat, maar omdat een groot deel is afgelast. Er gingen ook zoveel mensen de mist in in het eerste deel dat de organisatie niet genoeg hulptroepen beschikbaar had om iedereen te helpen. WP4 werd vandaag het eindstation, de overige kilometers werden over de weg afgelegd naar het marathonbivak.

FINISH

Pos. Nr. Bestuurder Gereden tijd Verschil met kop
37 359 WILLEMS (NLD) 02:42:33 + 00:38:50

Het eerste deel van de marathonetappe vandaag. Geen fatsoenlijk onderhoud vanavond, Maik en Rob kunnen niet meer repareren dan wat ze achterin de Hilux mee kunnen nemen. En dan ook nog eens 534 km te sturen dus voldoende mogelijkheden om kapot te rijden. Maik en Rob hebben tot nu toe laten zien dat ze goed voor de auto kunnen zorgen en dan zou er geen probleem moeten zijn. 

Tegelijk lijkt het erop dat morgen dan toch de dag gaat worden waar iedereen een beetje bang voor is. Enorm lang, zelfs voor de toppers. Dus met grote kans om veel tijd te verliezen. Grote duinensecties in het begin en eind van de etappe gaan hier zeker een rol in spelen. Maar, belangrijk om ook niets mee te maken. Als je rolt, of lang vast komt te zitten, is er geen assistentieteam om te helpen. Maar Maik en Rob zijn wel wat gewend, als het loopt zoals het hoort parkeren ze de Hilux in het marathonbivak en hoeft er eigenlijk niets te gebeuren. Morgen zien we hoe het echt is gegaan.

Verbinding Special stage
74 km 534 km

Start Special Stage

Pos Nr Rijders Lokale tijd NL tijd
38 359 Willems / Van Pelt 09:31:30 07:31:30

Om ons zelf live te volgen zijn een aantal opties, allemaal beschreven op deze LIVE pagina

14 januari 2020

Marokko in Saudi Arabië

Vandaag zijn er met de oranje Bastion Hilux weer de nodige kilometers gemaakt: 476 stuks liaison en 410 kilometer special naar en in het Empty Quarter, dat gigantische niks in het zuiden van het land. De eerste helft van de special was eigenlijk een klassieke Dakar-stage, van het type Marokko. En laten we nou erg bekend zijn met dat terrein. En wat dat precies inhoudt, kan Maik prima opsommen: "Zandpaden, afgewisseld met stenen en rotsen, veel gaten, orns (dat zijn spleten en grote gaten met name aan de rand van de paden, veroorzaakt door uitwassing van water door sterke regenval), veel korte onoverzichtelijke bochten, omhoog en omlaag en droge rivierbeddingen die je 10-20 km moet volgen met op- en afstappen en dat soort werk. Kortom een lekkere onoverzichtelijke zooi!" 

Goed geconcentreerd rijden dus want als je wat mist dan is de klap vaak hard erg hard. Links en rechts was er ook behoorlijke schade en dus een paar uitvallers. Gelukkig gingen Maik en Rob er lekker snel doorheen en kwamen aan het tweede deel van de etappe. Dit was (weer) een heel snel stuk over uitgebreide vlakten waar je een gemiddelde van 130-140 km/h kon maken, zodat je over de hele etappe uitkomt boven de 100 km/h gemiddeld.

Morgen en overmorgen is de marathonetappe, op en neer naar Shubaita. Heel veel zand en duinen, hier moeten de mooiste duinen van het land liggen. Daar zijn we natuurlijk benieuwd naar! De marathonetappe betekent wel dat morgenavond alleen de pilots en copilots in het bivak mogen zijn. Alleen Maik en Rob dus. Jan, Werner en Gert-Jan blijven achtter in het bivak van vandaag, hebben dus een daagje vrij eigenlijk. Dat betekent dat iedereen morgen zelf de eventuele reparaties moeten doen en dat in de Hilux alleen wat kleine onderdelen meegenomen kunnen worden èn dat we met onze 3 reservebanden 2 dagen toe moeten. Dus voorzichtig aan en zuunig zijn...