14 januari 2020

Marokko in Saudi Arabië

Vandaag zijn er met de oranje Bastion Hilux weer de nodige kilometers gemaakt: 476 stuks liaison en 410 kilometer special naar en in het Empty Quarter, dat gigantische niks in het zuiden van het land. De eerste helft van de special was eigenlijk een klassieke Dakar-stage, van het type Marokko. En laten we nou erg bekend zijn met dat terrein. En wat dat precies inhoudt, kan Maik prima opsommen: "Zandpaden, afgewisseld met stenen en rotsen, veel gaten, orns (dat zijn spleten en grote gaten met name aan de rand van de paden, veroorzaakt door uitwassing van water door sterke regenval), veel korte onoverzichtelijke bochten, omhoog en omlaag en droge rivierbeddingen die je 10-20 km moet volgen met op- en afstappen en dat soort werk. Kortom een lekkere onoverzichtelijke zooi!" 

Goed geconcentreerd rijden dus want als je wat mist dan is de klap vaak hard erg hard. Links en rechts was er ook behoorlijke schade en dus een paar uitvallers. Gelukkig gingen Maik en Rob er lekker snel doorheen en kwamen aan het tweede deel van de etappe. Dit was (weer) een heel snel stuk over uitgebreide vlakten waar je een gemiddelde van 130-140 km/h kon maken, zodat je over de hele etappe uitkomt boven de 100 km/h gemiddeld.

Morgen en overmorgen is de marathonetappe, op en neer naar Shubaita. Heel veel zand en duinen, hier moeten de mooiste duinen van het land liggen. Daar zijn we natuurlijk benieuwd naar! De marathonetappe betekent wel dat morgenavond alleen de pilots en copilots in het bivak mogen zijn. Alleen Maik en Rob dus. Jan, Werner en Gert-Jan blijven achtter in het bivak van vandaag, hebben dus een daagje vrij eigenlijk. Dat betekent dat iedereen morgen zelf de eventuele reparaties moeten doen en dat in de Hilux alleen wat kleine onderdelen meegenomen kunnen worden èn dat we met onze 3 reservebanden 2 dagen toe moeten. Dus voorzichtig aan en zuunig zijn...

 

13 januari 2020

Etappe 9: Wadi Al-Dawasir > Haradh

[update 15:00] En dan is daar de finish al, mooi constant over de dag en een 35e tijd. Helemaal niet zo'n lange etappe in gereden tijd, gemiddelde snelheid toch weer rond de 100 km/h. Later de verhalen vanuit de Hilux!

FINISH

Pos. Nr. Bestuurder Gereden tijd Verschil met kop
35 359 WILLEMS (NLD) 04:04:11 + 00:55:40

[update 14:20] Na 347 km zijn de mannen aangekomen op het laatste meetpunt. Mooie 35e tijd tot nu toe en het lijkt erop dat er geen etappe tegen zit deze editie. Nog een ruim half uur en de finish zou in zicht moeten komen. Overigens nemen we vandaag afscheid van Peter van Merksteijn in de paarse Hilux, die is vanochtend gecrasht...

WP6/CP3

Pos. Nr. Bestuurder Gereden tijd Verschil met kop
35 359 WILLEMS (NLD) 03:13:46 + 00:41:20

Weer 400 km+ op de planning, maar vandaag voor de verandering nog meer verbindingskilometers wat het in totaal aan kilometers de langste van de hele rally maakt. De verbinding zit grotendeels voor de special dus eerst een paar uur snelweg voor die 415 km special begint. Daardoor is de starttijd ook wat later, maar de mannen kunnen dus niet uitslapen. We gaan het 'Empty Quarter' bezoeken, Maik sprak er op de rustdag al over. 

De etappe eindigt in Haradh, groot geworden door landbouw en olie. De organisatie meldt dat de rally hier een nieuwe fase in gaat, maar wat ze daar precies mee bedoelen moet nog maar blijken. 

Verbinding Special stage
476 km 415 km

Start Special Stage

Pos Nr Rijders Lokale tijd NL tijd
41 359 Willems / Van Pelt 11:43:30 09:43:30

Om ons zelf live te volgen zijn een aantal opties, allemaal beschreven op deze LIVE pagina