13 januari 2020

Etappe 9: Wadi Al-Dawasir > Haradh

[update 15:00] En dan is daar de finish al, mooi constant over de dag en een 35e tijd. Helemaal niet zo'n lange etappe in gereden tijd, gemiddelde snelheid toch weer rond de 100 km/h. Later de verhalen vanuit de Hilux!

FINISH

Pos. Nr. Bestuurder Gereden tijd Verschil met kop
35 359 WILLEMS (NLD) 04:04:11 + 00:55:40

[update 14:20] Na 347 km zijn de mannen aangekomen op het laatste meetpunt. Mooie 35e tijd tot nu toe en het lijkt erop dat er geen etappe tegen zit deze editie. Nog een ruim half uur en de finish zou in zicht moeten komen. Overigens nemen we vandaag afscheid van Peter van Merksteijn in de paarse Hilux, die is vanochtend gecrasht...

WP6/CP3

Pos. Nr. Bestuurder Gereden tijd Verschil met kop
35 359 WILLEMS (NLD) 03:13:46 + 00:41:20

Weer 400 km+ op de planning, maar vandaag voor de verandering nog meer verbindingskilometers wat het in totaal aan kilometers de langste van de hele rally maakt. De verbinding zit grotendeels voor de special dus eerst een paar uur snelweg voor die 415 km special begint. Daardoor is de starttijd ook wat later, maar de mannen kunnen dus niet uitslapen. We gaan het 'Empty Quarter' bezoeken, Maik sprak er op de rustdag al over. 

De etappe eindigt in Haradh, groot geworden door landbouw en olie. De organisatie meldt dat de rally hier een nieuwe fase in gaat, maar wat ze daar precies mee bedoelen moet nog maar blijken. 

Verbinding Special stage
476 km 415 km

Start Special Stage

Pos Nr Rijders Lokale tijd NL tijd
41 359 Willems / Van Pelt 11:43:30 09:43:30

Om ons zelf live te volgen zijn een aantal opties, allemaal beschreven op deze LIVE pagina

13 januari 2020

Een stage met voor elk wat wils

Vandaag was weer een mooie gevarieerde special. Voor iedereen zat er wel wat in, voor de snelheidsduivels kilometers rechte stukken waar je je topsnelheid echt kunt uitproberen. Het toppunt daarvan was een recht, bijna vlak stuk van ruim 40 km op een grote zandvlakte. "De top van onze auto ligt op 160-170 km/h en dat vinden we hard zat," aldus Maik. "De absolute toppers kunnen nog 20-30 km/h harder, ze doen hun best maar. Hoe hard wil je gaan, want vandaag was hard nog niet hard genoeg. Maar goed iedereen lijkt weer heel binnen, dus alles was onder controle."

De andere kant van de stage waren duinen, heel veel duinen: veel vriendelijke duintjes, maar voor het eerst ook echte serieuze duinen: grote, steile joekels. Die hadden nog niet gezien in Saudi-Arabië en we begonnen al te denken dat ze er niet waren. De meeste duingebieden in de wereld (Zuid-Amerika, China, Rusland, Noord-Afrika, Namibië) zijn groot, minimaal een paar honderd km2. Het bijzondere in dit deel van Saudi is dat de duinen een soort vlekken-plan vormen, zeg maar een patchwork. Veel kleinere duingebieden, van zeg enkele tientallen km2, die op 10 tot 20 km van elkaar liggen. De dag bestond dus voor een groot deel uit het racen naar de duinen, daar 5-15 minuten je ding doen en hup racen naar het volgende duinengebied.

Verder vertelt Maik: "Wij hebben vandaag zonder problemen gereden: de auto en wij gaven geen krimp. We reden vandaag plek 39 en staan algemeen 32e. Het enige probleempje dat we hebben is dat het informatiescherm “valse” temperatuurmeldingen geeft: de motor is regelmatig “overheated” zonder dat echt te zijn. We wennen eraan en proberen het vanavond op te lossen. Morgen dat enorme Empty Quarter in, we zijn benieuwd.