11 januari 2024
Etappe 6: Shubaytah - Shubaytah (48h)
[update 10:15] En daar zijn ze hoor, Maik en Rob hebben de finish gehaald van deze monsteretappe. En hoe! Ze komen binnen op een 36e tijd. Veel mensen hebben ellende gezien, ook zeker meervoudig winnaars zoals Al-Attiyah (31e tijd) en Peterhansel (34e tijd). Het lijkt erop dat Maik en Rob een redelijk constant tempo hebben kunnen rijden. Nu volgt natuurlijk die monsterverbinding naar Riyadh maar ze zijn in ieder geval mooi op tijd binnen. Later meer!
FINISH
Pos. | Nr. | Bestuurder | Gereden tijd | Verschil met kop |
36 | 264 | WILLEMS (NLD) | 10:26:28 | + 03:04:32 |
[update 07:40] Om 6:20 lokale tijd (dus 4:20 NL) mochten de mannen weer op pad. Inmiddels zijn ze alweer 100 km duinen verder, het is niet goed te zien wanneer ze dat punt gepasseerd hebben maar ze gaan zo te zien met een mooi tempo, op de 40e plaats. We blijven ze uiteraard volgen en houden jullie op de hoogte! De eerste auto's zijn inmiddels gefinisht, en de snelste auto heeft in totaal bijna 7,5 uur over deze etappe gedaan.
WP9 / BP D - km 398
Pos. | Nr. | Bestuurder | Gereden tijd | Verschil met kop |
40 | 264 | WILLEMS (NLD) | 07:42:23 | + 02:20:23 |
[update 22:15] Veel te vertellen is er niet, Maik en Rob zijn gewoon heel keurig onderweg en we weten dat ze zich bij rustpunt B bevinden. Dat is op km 295 dus net iets over de helft van de af te leggen afstand. Er zijn 3 auto's maar liefst tot rustpunt E gekomen (km 436) maar iedereen heeft nog wat te doen morgen. Vergeet ook niet dat aan de finish van de etappe van morgen nog een enorme gigaverbinding naar Riyadh gereden moet worden. Dat zou rond de 1000 (!) km zijn. Leuk dat het daarna rustdag is maar die heb je dan ook wel nodig. We denken even met weemoed terug aan de edities dat het bivak en de rustdag gewoon begonnen bij de finish van de etappe...
Al met al weinig info vanuit de rally, wel een aantal foto's dus die delen we hier gelijk. Maik en Rob hebben een goede uitgangspositie voor morgen zo op het oog, en er lijkt ook niet echt iets tegen gezeten te hebben dus we verwachten ze morgen gewoon aan de streep op een mooie plaats. De vrachtwagens zou je je wel zorgen over kunnen maken, die hebben het enorm zwaar en het is maar de vraag of we die allemaal op tijd binnen gaan zien. Maar dat zien we morgen weer. De assistentie heeft vandaag dus even niets anders te doen dan naar Riyadh rijden, die moeten dus ook gewoon die 1000 km afleggen maar die hebben daar wat langer de tijd voor. Welterusten, en tot morgen!
[update 15:30] De informatie is wat beperkt maar Maik en Rob zijn in ieder geval om iets over vieren lokale tijd langs WP6 / rustpunt B gekomen. Ik neem aan dat ze daar dan ook blijven en overnachten. Aldaar met een 40e tijd. Later hopelijk meer!
WP6 / BP B - km 295
Pos. | Nr. | Bestuurder | Gereden tijd | Verschil met kop |
40 | 264 | WILLEMS (NLD) | 05:49:48 | + 01:52:54 |
[update 13:15] Na een wat langzamere start en wat posities verlies klimmen Maik en Rob rustig aan naar voren. Ze zijn na ruim 3,5 uur rijden inmiddels de eerste rustplaats gepasseerd en nu onderweg naar WP5 / km 246. Er is nog minder dan een uur op de klok om te rijden dus is de verwachting dat ze bij BP B, de tweede rustplaats, uitkomen vandaag. Dat is nog wel een flink eind ploeteren, ik verwacht ze elk moment op WP5 maar dan is het zeker nog minstens een uur naar rustplaats B. Op dit moment zijn de snelste auto's bij de vierde rustplaats dus het is wel met zekerheid te zeggen dat niemand deze monsteretappe in 1 dag uit gaat rijden.
WP4 / BP A
Pos. | Nr. | Bestuurder | Gereden tijd | Verschil met kop |
43 | 264 | WILLEMS (NLD) | 03:37:40 | + 01:16:55 |
Iets heel nieuws vandaag, de 48h chrono stage. Een grote etappe die wordt uitgesmeerd over 2 dagen, zonder echt bivak in het midden. We zijn gisteren in het Empty Quarter terecht gekomen, het grote niets, een gebied vol zand zo groot als Frankrijk. Maik en Rob beginnen vandaag aan deze special van maar liefst 549 km lang. Er mag gereden worden tot 16:00 uur, en dan moeten de mannen zich begeven naar het dichtstbijzijnde rustplaats. Daar zijn er 7 van, en je hebt dus geen idee waar je teamgenoot of servicetruck uithangt op dat moment. Bij een normale marathonetappe komt iedereen uiteindelijk bij elkaar uit, maar die zekerheid heb je nu niet. Verwacht dan ook dat de toppers zullen proberen om deze hele special direct uit te rijden, maar of dat mogelijk is?
Voor Maik en Rob spelen die problemen wat minder. Die hebben geen teamgenoten om rekening mee te houden, geen assistentietruck met monteurs die de auto weer knap maken in de nacht. Ze zullen het zelf moeten doen. Bij het rustpunt ontvangen ze een militair noodrantsoen en zullen ze proberen wat te slapen met minimale middelen. Midden in de woestijn, zonder verbinding en zonder een idee hoe ze het hebben gedaan. Een beetje zoals het vroeger was dus. En hoe de etappe zelf dan zal zijn? De organisatie verwacht geen vrienden te maken met moeilijk te vinden routes, verborgen waypoints en om het nog gekker te maken hebben ze de motorrijders een andere route gegeven, zodat de eerste auto's zelf het spoor moeten maken.
Het is ook nog niet zo duidelijk wat voor informatie we gedurende deze dag te zien krijgen, maar dat volgt vanzelf. Er is in ieder geval pas morgen een klassement voor deze etappe. Fijne dag!
Verbinding | Special stage |
209 km | 549 km |
Start Special Stage
Pos | Nr | Rijders | Lokale tijd | NL tijd |
48 | 264 | Willems / Van Pelt | 10:16:00 | 08:16:00 |
Om Maik en Rob live te volgen zijn een aantal opties, allemaal beschreven op deze LIVE pagina.
10 januari 2024
Maik Willems met zelfvertrouwen op weg naar het lege niemandsland
Nu de Dakar Rally in Saoedi-Arabië al een goed aantal dagen onder weg is, krijgt Maik Willems meer en meer vertrouwen in zijn nieuwe Toyota Hilux. De coureur van Bastion Hotels Dakar Team finishte woensdag de vijfde etappe als 48ste zonder noemenswaardige problemen de relatief korte duinenrit.
“Het was een korte etappe met een lange verbinding”, zei de hotelondernemer in het bivak in Shubaytah. “Gisteren hadden we een pechdag, dus we moesten heel laat starten, om halfvier. En het is om vijf uur, kwart over vijf donker. Dus het zat er dik in dat we door het donker door de duinen moesten. Dat was een zorg. Gelukkig viel het mee. De eerste zeventig, tachtig kilometer hebben we bij daglicht door de duinen kunnen rijden.”
Waarde
En dat niet alleen. De Toyota bewees opnieuw zijn waarde. En de stuurmanskunsten van Willems ook, niet te vergeten. “We hebben heel veel mensen ingehaald. Het laatste halfuur hebben we in het donker moeten rijden. Er zaten een paar pittige stukken bij. Andere stukken waren weer heel goed te doen. Al met al was het een prima dagje. We hebben veel vertrouwen getankt voor de komende dagen. Dat moet goed gaan komen.”
Hoewel het gaat om de eerste etappe over twee dagen (781 kilometer in totaal waarvan liefst 572 kilometer special) ooit in de Dakar, wist Willems op basis van zijn deelname van vorig jaar enigszins wat hij kon verwachten. Ook toen deed de rally het zogeheten Empty Quarter aan, het Saoedische niemandsland, waar niks, maar dan ook helemaal niks aan beschaving te vinden is.
Superruig duinengebied
“Vorig jaar hebben we ook een aantal dagen in dit gebied gereden. Het is een superruig duinengebied”, wist Willems nog. “Niet voor niets heet het Empty Quarter, want er zijn alleen maar duinen en zand. Vorig jaar hebben we er met de oude auto gereden. We hebben toen zitten buffelen en doen om er doorheen te komen. Met de nieuwe auto zou het zoveel makkelijker moeten zijn. De verwachtingen zijn hoog wat dat betreft.”
De auto heeft zich tot dusver snel, betrouwbaar en wendbaar getoond. “Dat ding is geweldig. Maar belangrijk is wat mij met de auto kunnen”, zei Willems met opgeheven vinger. “Het vertrouwen groeit met de dag. Hij nodigt uit om extra gas te geven. Dat gaat vanzelf, of je wil of niet. Nou, laat die etappe maar komen. We gaan ervan genieten.”