9 januari 2025
Etappe 5: AlUla > Ha'il
[update 17:15] De finish is bereikt (eigenlijk 1,5 uur geleden al) en de berichten zijn goed vandaag. Een 35e tijd, geen lekke banden, geen problemen met de auto en eigenlijk ongeveer klaar voor een nieuwe etappe. Maar eerst de rustdag!
FINISH
Pos. | Nr. | Bestuurder | Gereden tijd | Verschil met kop |
35 | 244 | M. WILLEMS (NLD) | 05:38:19 | + 01:05:26 |
[update 15:00] Ook anderhalf uur later gaat het nog steeds uitstekend. Op het laatste meetpunt voor de finish een 34e tijd, en het lijkt erop dat ze binnen een half uur binnen zijn, precies op tijd voor het echt donker is. Dan nog even een korte verbinding en dan is het rustdag!
WP11 - km 377
Pos. | Nr. | Bestuurder | Gereden tijd | Verschil met kop |
34 | 244 | M. WILLEMS (NLD) | 04:56:32 | + 01:05:49 |
[update 13:25] Het gaat eigenlijk heel erg prima vandaag. Ondanks het gemis van reservebanden zetten Maik en Marcel aardige stappen vooruit. De laatste doorkomst was een 35e tijd, veel mensen zijn toch in de problemen gekomen en verliezen veel. De Nederlandse auto's zitten er vandaag eigenlijk allemaal goed bij, zo rijden de gebroeders Coronel zelfs de top 20 in. Onze mannen in de Hilux rijden net wat achter Rik van den Brink zo te zien, en blijkbaar hebben ze vandaag gewoon een lekker tempo gevonden. Na de tegenslagen in afgelopen dagen is dat natuurlijk ook wel lekker.
Qua tijd en afstand zijn Maik en Marcel nu over de helft, wat betekent dat ze (als het allemaal zo doorgaat) aan de finish komen als het donker aan het worden is. Dat zou helpen, de afgelopen dagen moesten er nog wat kilometertjes zonder daglicht worden afgelegd en dat kost toch wel snelheid.
WP6 - km 235
Pos. | Nr. | Bestuurder | Gereden tijd | Verschil met kop |
35 | 244 | M. WILLEMS (NLD) | 03:13:07 | + 00:46:15 |
Deze vijfde etappe (nog maar?) is ongeveer net zo lang als de vierde, maar met dat verschil dat Maik en Marcel vanochtend gaan starten zonder reservebanden - die zijn gisteren al verbruikt. Het schijnt dat er wat minder stenen op het programma staan dus hopelijk helpt dat. Daarbij zijn we ook niet de enigen zonder reservebanden, maar we starten natuurlijk niet vooraan. Maik en Marcel zijn gisteren al druk aan het bietsen geweest in het marathonbivak dus dat komt ongetwijfeld goed.
Traditioneel is de etappe voor de rustdag vaak erg zwaar, omdat er meer tijd is om het bivak te bereiken. Of dat dit jaar ook het geval is gaan we zien. We beginnen met snel terrein, en verderop gaat het tempo omlaag omdat de ondergrond verandert naar zand. Dichterbij Ha'il wordt het dan weer meer steen. In Ha'il worden de mannen weer herenigd met Hinze, Jan en Werner en komt ook de welverdiende rustdag mooi op tijd. En dan is er daarna nog een hele week te gaan met nog eens 7 etappes en 2500 km aan proeven. Het is nog lang niet gedaan!
Verbinding | Special stage |
64 km | 428 km |
Start Special Stage
Pos | Nr | Rijders | Lokale tijd | NL tijd |
50 | 244 | M. Willems / M. Snijders | 11:31:30 | 09:31:30 |
Maik en Marcel volg je zelf live via deze LIVE pagina!
8 januari 2025
Maik Willems komt gewoon binnen tijdens eerste deel marathon-etappe Dakar Rally na ‘fantastische slooppartij’

ALULA - De grootste uitdaging kwam voor Maik Willems misschien wel ná de finish van het eerste deel van de marathonetappe van de Dakar Rally. De autocoureur van het Bastion Hotels Dakar Team, kwam woensdag weliswaar ‘gewoon’ als 49ste in de T1+ klasse over de finish, maar had geen reserveband meer over.
En in het marathonbivak in Alula was reglementair geen assistentie aanwezig. Laat Willems nu twee reservebanden hebben meegenomen voor de hele marathonetappe, die donderdag zijn vervolg krijgt, en hij wist dat hij dus een probleem had.
Naar banden zoeken
“Iedereen hier in het bivak loopt naar banden te zoeken. Want iedereen heeft alles lek gereden. Wij ook. We hadden twee reservebanden bij ons en dus twee banden lek gereden. En in het marathonbivak is officieel niks te krijgen.”
“Morgen moeten we weer dik vierhonderd kilometer rijden. Dan is het wel lekker om een paar reservebanden bij je te hebben. Gelukkig heb ik na het halve bivak afgestruind te hebben een paar rijders gevonden die maar één band lek hadden gereden en een bandje over hadden. Dat is allemaal hartstikke grappig.”
Het was vooral ‘grappig’ omdat het allemaal gelukt is. Willems en zijn navigator Marcel Snijders kunnen morgen dus vol goede moed aan het tweede deel van de marathon beginnen. Maar voor hetzelfde geld was het een heel ander verhaal geworden.
Stenen, stenen, stenen
Dat besefte Willems maar al te goed. “Het was vandaag een fantastische slooppartij. We hadden weer stenen, stenen, stenen.” Net zoals dinsdag ging de route door een vulkanisch gebied met talloze scherpe rotsen en keien. Het verklaarde de vele lekke banden bij de Dakar-deelnemers.
“Ook was de navigatie vandaag echt heel pittig. Gelukkig kon Marcel alle problemen oplossen. Een aantal mensen kon het waypoint niet vinden. Ik heb op een vierkante kilometer acht auto’s en trucks gezien die rondcirkelden op zoek naar het waypoint.”
Daarnaast bestond het slot van de dag uit navigeren in het donker. “Dan is navigatie extra moeilijk. Want als je een keer verkeerd rijdt, ben je reddeloos verloren. Je kunt ook niet zomaar de sporen voor je volgen. Zoals Marcel het zei, ik ben vandaag weer een jaar ouder geworden.”
Zijn dagresultaat, de 49ste plek, nam Willems ter kennisgeving aan. “Prima. De tweede week gaat het toch pas echt goed beginnen. Morgen moeten we zien aan te komen en daarna een lekker rustdag hebben. Dan zien we wel weer verder.”



