13 januari 2016

Etappe 10: Belén - La Rioja

[update 07:20] Na een beetje slaap is te zien dat Peter en Peter vannacht zijn binnengekomen, op een mooie 51e positie maar wel op 4,5 uur achterstand. Van de Unimog met Offringa/De Bois is geen finishtijd bekend, maar dat betekent niet dat ze er niet zijn. De tijdwaarneming van de organisatie stopt op een gegeven moment gewoon. Er is alvast een starttijd bekend, maar dat zegt nog niet zoveel. Van de 50 starttijden zijn er maar 31 trucks op de finishlijst te vinden.

[update 23:35] Ook Kornelis en Thomas bij CP3 en dus nu dicht in de buurt van de finish. De Peters zijn hier al wat eerder langs gekomen, maar het laatste deel van de proef is niet makkelijk dus het kan nog even duren... Als uitsluitsel niet meer vanavond komt, dan morgenochtend vroeg!

[update 22:45] De Hilux met Maik en Rob is aan de finish gekomen, fantastische 25e plaats geworden uiteindelijk. Net 2 minuutjes te langzaam voor snelste Nederlander, dat is toch Tim Coronel geworden die minder tijd verloor in het zware laatste deel van de etappe. Verder zijn de Peters en de Unimog onderweg naar WP5/CP3 maar dat is een hele uitdaging in het achterveld. Met een beetje geluk kan ik daar vandaag nog iets over melden maar dat is toch weer afwachten. 

FINISH

Pos. Nr. Bestuurder Gereden tijd Verschil met kop
25 344 WILLEMS (NLD) 06:16:28 + 02:02:56
  556 OFFRINGA (NLD)    

[update 20:50] Alleen maar goed nieuws op het moment, Maik en Rob rijden nog steeds geweldig op een 21e plaats bij CP3. Ze gaan nu het laatste deel van de etappe in, en dat schijnt absoluut zwaar te zijn. Dit kan de dag maken of breken, en we zullen nog even geduld moeten hebben om te zien hoe het afloopt vandaag. Kornelis en Thomas zijn inmiddels WP1 voorbij, op behoorlijke achterstand. Peter en Peter hebben de gang weer wat gevonden en rijden gelijk betere tijden op WP2.

CP3/WP5

Pos. Nr. Bestuurder Gereden tijd Verschil met kop
21 344 WILLEMS (NLD) 04:31:29 + 01:18:06
37 556 OFFRINGA (NLD) 07:30:18 + 03:51:27

[update 20:10] Inmiddels is er wel het een en ander te melden. Problemen voor van alles en iedereen, maar niet voor Maik en Rob. Zij knallen onderweg naar WP4, en wij weten al dat ze een 18e doorkomst hadden bij WP3. Ongelofelijke prestatie al, hopelijk kunnen ze dat voortzetten tot de finish. Ook de Peters zijn WP1 eindelijk gepasseerd, 2 uur later dan Maik en Rob. Van Kornelis en Thomas nog geen spoor, maar die zijn ongetwijfeld druk bezig. Meer nieuws volgt, live updates via @2dakar en onze LIVE pagina.

CP2/WP1

Pos. Nr. Bestuurder Gereden tijd Verschil met kop
18 344 WILLEMS (NLD) 02:03:57 + 00:19:02
43 556 OFFRINGA (NLD) 04:50:27 + 03:04:20

[update 17:40] Nog meer nieuws, maar nog geen doorkomsten van de Hiluxen of de Unimog. De finish is vandaag 34 km verplaatst doordat er weer eens een rivier buiten de oevers is getreden op het originele traject. De eerste auto's zijn inmiddels ook binnen en hebben 4 uur over de proef gedaan, en dan te bedenken dat die mannen ruim 3 uur eerder zijn gestart dan onze Hiluxen door de aangepaste start vandaag. Dat zegt ons dus al gelijk dat het nachtwerk gaat worden, in ieder geval in Nederlandse tijd, voordat we alles binnen kunnen verwachten.

[update 13:10] Het eerste nieuws is al binnen terwijl de start in volle gang is. Door slecht weer vannacht is de start een uur uitgesteld, dus ook de starttijden hieronder moeten een uurtje worden verlegd. De reden dat Peter en Peter niet zo'n mooie startplaats als finishplaats hebben is dat ze gisteren een waypoint gemist hebben, wat 2 uur straftijd opleverde. Hierdoor zijn ze redelijk naar achter geschoven in de dagklassering.

Ook bijzonder in de etappe van vandaag is dat de top van het veld door elkaar start. Dat betekent dus de toppers bij de auto's en trucks, maar ook motoren en quads in één oogopslag! Spektakel gegarandeerd, en er zijn ook al berichten van problemen voor deze top van het veld. Zo ligt Al Attiyah op de kop en zou ook Van Loon gecrasht zijn. Later meer...


De verwachting is dat we de lijn van gisteren kunnen doortrekken naar vandaag. We zijn nog steeds bij Fiambala in de buurt, en gisteren liepen de temperaturen al op tot boven de 40 graden buiten wat natuurlijk enorm zware omstandigheden oplevert. Het is dus maar de vraag of de etappe van vandaag helemaal gereden gaat worden of ook ingekort wordt, zeker nu de motoren en quads een marathonbivak hebben gehad. 

Het is weer veel off piste rijden, dus waar je niet zomaar vol gas over een pad heen gaat maar echt de richting moet zoeken. Nu de trucks tussen de auto's doorrijden is het al snel zwaar, zeker voor Maik en Rob die behoorlijk naar achteren zullen starten en de jacks moeten missen. Kornelis en Thomas mogen eerder starten maar ik verwacht dat ze na de start wachten op Maik en Rob. Peter Merceij start nog later, het is mij onduidelijk waarom omdat ze gisteren een goede finishtijd hadden.

Hieronder ook weer de kaartjes van de route van vandaag, inclusief het hoogteprofiel van de special. 

Verbinding Special stage
485 km / 237 km (trucks) 278 km / 431 km (trucks)

Start Special Stage

Pos Nr Rijders Lokale tijd NL tijd
53 344 Willems / Van Pelt 11:00:00 15:00:00
33 556 Offringa / De Bois 10:48:00 14:48:00

Om ons zelf te volgen zijn een aantal opties, allemaal beschreven op deze LIVE pagina.