4 januari 2017
Etappe 3: San Miguel de Tucumán > San Salvador de Jujuy
[update 07:00] En gedurende de Nederlandse nacht zijn ook Kornelis en Thomas over de finish gekomen, op een 29e plaats en daarmee een hartstikke mooi resultaat. Ook lijkt het erop dat de mannen in de Hilux een uurtje straftijd hebben gescoord waardoor ze maar liefst 10 plaatsen zakken naar de 41e tijd. Daarmee moeten ze ook net Ebert Dollevoet voor zich dulden in de einduitslag, maar we zullen deze dag toch wel herinneren als de dag dat ze als eerste binnen waren van de Nederlanders. Waarschijnlijk heeft die tijdstraf te maken met het te laat starten aan het tweede deel van de proef.
[update 00:00] Maik en Rob schrijven geschiedenis (nou ja, toch een beetje) door vandaag als beste Nederlanders te finishen! Ze zijn net binnen na ruim 9 uur sturen door de ellende, nu is het wachten op de Unimog maar dat kan nog wel een paar uur duren.
FINISH
Pos. | Nr. | Bestuurder | Gereden tijd | Verschil met kop |
31 | 341 | WILLEMS (NLD) | 06:35:19 | + 02:17:02 |
29 | 555 | OFFRINGA (NLD) | 04:28:18 | + 01:42:27 |
[update 23:00] Maik en Rob zijn nog steeds lekker onderweg, ze zijn de neutralisatie al even uit en rijden met een 31e tijd langs WP8. Een stukje verder staan Erik van Loon en Wouter Rosegaar met hun spiksplinternieuwe Overdrive Hilux stil zonder benzine, en het lijkt erop dat Maik en Rob meer dan genoeg hebben en dus even zullen stoppen om wat te doneren. Onze Hilux heeft geen benzinemeter, dus we doen er graag voldoende in. Die paar kilo extra maken toch niet zo erg uit op de plaats waar wij rijden en dan hebben we in ieder geval altijd genoeg. Hopelijk kunnen we de mannen helpen, en anders staat er nog wel een jerrycannetje bij Kornelis en Thomas achterin. Maar die zijn nog erg ver weg, zij zitten nog in hun neutralisatie.
[update 21:00] Het is een bijzondere dag vandaag, er gebeurt ontzettend veel. Zo zijn motorrijders Hans Smit en Humprey Senn van Basel uitgevallen vandaag, truckrijder Gert Huzink is uitgevallen na een crash gisteren en ook in de top van de auto's lijkt momenteel elke Toyota problemen te hebben. Gelukkig voor ons zijn er geen problemen voor de Hilux en de Unimog, die zijn beiden onderweg in de neutralisatie en ik verwacht dat het nog even duurt voor we weer wat nieuws zien van hen. Voor Maik en Rob verwacht ik dat ze er wel in een uurtje uit zijn, bij de trucks is er nog niemand uit dus lastig te zeggen hoe lang het nog duurt voor we weer wat van Kornelis en Thomas zien. Wordt vervolgd!
[update 18:30] De etappe van vandaag is alweer even onderweg, en hij is ook nog lang niet voorbij. Maik en Rob zijn lekker onderweg, reden een tijd in de top 30 maar hebben inmiddels wat tijd verloren. Ze zijn onderweg naar WP5 en ik verwacht ze daar binnenkort. Er is een geneutraliseerd deel in deze etappe, dat begint bij WP6 en daarna zijn de deelnemers dus even buiten ons beeld.
Kornelis en Thomas zijn natuurlijk wat later vertrokken, maar zijn wel lekker bezig. Ze noteerden de 29e tijd op WP1 en hebben dus nog wat te doen. Staat wel tegenover dat de trucks een stuk minder kilometers tegen de klok hebben te doen vandaag, hun neutralisatie begint bij WP2.
Vandaag voert de etappe naar Jujuy, een plaats die we ook al eerder op de route hebben gezien in de afgelopen jaren. Het gaat vandaag van de enorme hitte over naar een koeler klimaat, maar dat komt mede omdat we de hoogte in gaan. Of dat nou zoveel beter is is maar de vraag. De etappe voor de auto's is vandaag een stuk langer dan voor de trucks, die worden vandaag dus een beetje gespaard. Betekent ook dat Kornelis en Thomas een groot deel van de route niet kunnen assisteren mocht er iets zijn met de Hilux.
Nog wat aanvullende info over de dag van gisteren, de assistentietruck kreeg op 400 km van het bivak een klapband. Dat was de tweede, want ook op de route van de haven naar Paraguay was dat al een keer gebeurd. De banden onder die truck bleken niet te krijgen en dus veel vertraging voor het mobiele magazijn voor onderdelen, gereedschap en slaapspullen. Gelukkig is er nog een Hilux met monteurs en die was dus wel naar het bivak, gereedschap en spullen worden links en rechts geleend zodat ze wel aan het werk kunnen. De truck werd om 2 uur 's nachts (lokale tijd) pas verwacht, daarom hebben de mannen voor deze nacht een hotel geregeld zodat ze toch aan wat slaap toe komen. Wordt vervolgd!
Hieronder ook weer de kaartjes van de route van deze etappe, inclusief het hoogteprofiel van de special.
Verbinding | Special stage |
416 km (auto) 558 km (truck) |
364 km (auto) 199 km (truck) |
Start Special Stage
Pos | Nr | Rijders | Lokale tijd | NL tijd |
41 | 341 | Willems / Van Pelt | 10:37:30 | 14:37:30 |
43 | 555 | Offringa / De Bois | 12:14:00 | 16:14:00 |
Om ons zelf te volgen zijn een aantal opties, allemaal beschreven op deze LIVE pagina.
En voor de trucks is het net ietsje anders: