12 januari 2017
Etappe 10: Chilecito > San Juan
[update 23:30] En daar is de finish voor Maik en Rob, en door het ontbreken van Kornelis en Thomas vandaag blijft het daar ook gelijk bij. Supermooie 28e tijd, zelfs nog even in de top 20 gereden aan het begin van de etappe. Dat laat wel zien dat de mannen daar echt thuishoren, ze hebben al meerdere top 30 resultaten achter de naam en als het zo doorgaat wordt het het beste resultaat tot nu toe!
FINISH
Pos. | Nr. | Bestuurder | Gereden tijd | Verschil met kop |
28 | 341 | WILLEMS (NLD) | 07:10:11 | + 02:23:11 |
- | 555 | OFFRINGA (NLD) | - | - |
[update 22:00] Helaas dus alleen een auto om in de gaten te houden vandaag, maar het is toch een boeiende etappe. Maik en Rob rijden nog steeds in de top 30, de laatste tijd was een 26e op WP8 van 12 meetpunten vandaag. Ze kunnen elk moment bij WP9 aankomen en dan is het nog 1 tot 1,5 uur rijden voor de mannen naar de finish voor vandaag.
[update 18:00] Maik en Rob zijn lekker bezig vandaag, rijden momenteel rond de 20e tijd rond op weg naar WP5. Er is een neutralisatie in de etappe vandaag maar dat is voor hen nog wel 1,5 uur rijden. De eerste trucks komen momenteel daar aan. Een truck die daar vandaag niet aan gaat komen is de Unimog van Kornelis en Thomas helaas. Kornelis is de afgelopen dagen enorm ziek wat waarschijnlijk veroorzaakt wordt door de hoogte waar ze al dagen op bivakkeren. Hij heeft wat medicijnen gekregen bij de medische post van de organisatie maar hij is te ziek om de etappe vandaag te kunnen rijden.
Doordat de mannen in het T4.3 klassement rijden is er gelukkig een oplossing mogelijk, dan mogen ze namelijk een dag niet finishen en toch de volgende dag een starttijd krijgen (zij het met een heleboel straftijd). Hiervoor moesten de mannen wel starten in de etappe van vandaag, en dat hebben ze dan ook netjes gedaan maar daarna is het weer snel naar de weg gegaan. De Unimog rijdt dus momenteel op de assistentieroute naar het bivak in San Juan en daar zullen we moeten afwachten of Kornelis zich morgenochtend wat beter voelt om de laatste etappes nog door te komen. De straftijd is jammer voor het klassement, maar de gezondheid van Kornelis is een stuk belangrijker. Morgen meer info, gelukkig gaat de rally een paar kilometer omlaag dus dat zou ook moeten schelen.
[update 15:15] Ook de starttijd van Kornelis en Thomas is een kwartiertje aangepast, ze zijn zojuist vertrokken als 41e truck op weg naar San Juan.
[update 13:40] Starttijden zijn wat veranderd, voorlopig starten Maik en Rob een kwartier later. Onderaan de juiste tijden! Zou zomaar kunnen dat de tijden van de trucks ook nog wat veranderen maar momenteel niet.
Na de ellende die we zijn tegengekomen in de afgelopen dagen is vandaag weer een dag waar we een volledige etappe kunnen gaan rijden, zo lijkt het in ieder geval. De hoogte zijn we een eind uit, en ook het weer is helemaal anders. Met het uitvallen van etappe 9 (wat de langste was geweest van de hele rally) missen er inmiddels al heel wat wedstrijdkilometers ten opzichte van het originele plan, maar dat zal ons er niet van weerhouden om de nog komende kilometers vol goede moed in te knallen.
Om eens naar het klassement te kijken, Maik en Rob hebben een 31e positie algemeen te pakken (helaas 2 uur straftijd wat 4 plaatsen had gescheeld...) en de Unimog van Kornelis en Thomas bezet een 33e plaats in het algemeen klassement. Wat wel weer leuk is, is dat Kornelis en Thomas nog de kans hebben om het T4.3 klassement te winnen, oftewel de klasse van de roze startnummers. Kornelis heeft die trofee al een keer mee naar huis genomen in 2011 en zal dat graag nog een keer doen. De mannen staan momenteel 2e in dat klassement achter een oude 'De Rooy' Iveco in het dienst van Dakar wegenwachtservice Boucou. Als ze 35 minuten op hen goedmaken in de komende dagen staan ze bovenaan.
Maik en Rob zitten in het T1.1 klassement voor 4x4 benzineauto's en bezetten daar een 12e plaats. Ze liggen 3 uur achter de nummer 11 dus daar zal niet zomaar iets in veranderen.
Hieronder ook weer de kaartjes van de route van deze etappe, inclusief het hoogteprofiel van de special. Trucks en auto's starten inmiddels door elkaar, dus er zit niet meer zoveel verschil tussen de starttijden van de Hilux en de Unimog. Mocht er dan iets misgaan bij Maik en Rob is de redding dus nabij!
Verbinding | Special stage |
302 km | 449 km |
Start Special Stage
Pos | Nr | Rijders | Lokale tijd | NL tijd |
33 | 341 | Willems / Van Pelt | 10:46:00 | 14:46:00 |
41 | 555 | Offringa / De Bois | 11:13:00 | 15:13:00 |
Om ons zelf te volgen zijn een aantal opties, allemaal beschreven op deze LIVE pagina.