15 januari 2014

Etappe 10: Iquique - Antofagasta

[update 00:35] Laatste update voor vandaag, GINAF is onderweg op de proef en heeft het tweede CP bereikt (WP4 is dat) wat betekent dat de duinen achter hen liggen. Wel betekent dit ook dat er nog een 500 km te rijden is. Hiervan is dan 185 km over de snelweg, wat nog wat scheelt, maar het is nog een heel flink eind en het zonlicht gaat ook in Chili gewoon uit 's avonds. 

Verder kan ik ook nog vertellen dat er nog een uurtje verloren is tussen WP2 en WP3, wat ongetwijfeld te maken heeft met alle andere problemen. Aangezien de live timing op het moment niet meer ververst heeft het weinig zin om er nog langer naar te kijken. Morgenochtend hopelijk een update over de rest van de etappe.

CP2=WP4

Pos. Nr. Bestuurder Gereden tijd Verschil met kop
44 546 OFFRINGA (NLD) 8:34:47 +06:49:00

[update 22:20] Inmiddels het laatste nieuws, de GINAF lijkt weer te rijden! Hij is gesignaleerd bij WP2 waar al uren achterstand geklokt zijn. Maar ze rijden, en dat is het belangrijkst. Er is geen doorkomst bij het eerste meetpunt, maar het zou kunnen dat de mannen anders gereden zijn omdat het terrein helemaal kapot was. Dit is nog even een aanname trouwens.

Heb net ook even contact gehad met Simon van der Mark in het bivak, die wist helaas niets meer dan hieronder al beschreven is. Enkele minuten na de doorkomst van de GINAF kwam ook Tim Coronel daar langs, die ook lang onzichtbaar is geweest. Wellicht hebben ze samen een andere route gezocht. Meer info later hopelijk, we houden de moed erin!

WP2

Pos. Nr. Bestuurder Gereden tijd Verschil met kop
42 546 OFFRINGA (NLD) 6:41:20 +05:25:44

[update 18:50] Geen nieuws nog uit de duinen, maar wel een interview met Kornelis van gisteren met Marcel Vermeij.

[update 18:00] Helaas begint de dag weer bijna direct met problemen. Wederom problemen met de vooras, na 25 km in de proef al. "Zo balen. Weer aan het lassen, dus duimen maar weer." Hierdoor is de GINAF nog niet bij het eerste waypoint gesignaleerd. Dit bericht kwam overigens ongeveer 2 uur geleden, dus die tijd is sowieso allemaal al verloren. Wordt weer een zware, lange dag dus.

Overigens kreeg ik eerder nog bericht voor de proef. Alle monteurs hebben weer keihard gewerkt om de truck in orde te krijgen. Door alle problemen is er nog maar 1 schokdemper per wiel aan de achterkant in plaats van 2. De stuurcilinder die krom was is vervangen, de accu ook en de as stond weer op zijn plek. "We roeien met de riemen die we hebben en worden van alle tegenslag alleen maar gemotiveerder. We gaan er weer een mooi dagje van maken," klonk het nog vlak voor de special.


De special van vandaag is enorm lang, maar er zit 185 km asfaltneutralisatie in het midden. Maakt de afstand er natuurlijk niet minder om. Vandaag begint weer met enorm veel zand en duinen, de voorsprong (of in ons geval achterstand) van gisteren kan hier zomaar omslaan naar de andere kant. Het tweede deel van de etappe bevat veel feshfesh, het poederachtige zand wat zich bijna gedraagt als water, wat overal binnendringt en waar je muurvast in kunt staan.

Als je dit allemaal voorbij bent, is het laatste deel wat ontspannender, langs de mijnen in de regio van Antofagasta waar het bivak is, weer aan de oceaan. Gezien de starttijden zal het ook vandaag wel weer een latertje worden...

Onderaan weer de kaartjes van de route van vandaag, inclusief het hoogteprofiel van de special. 

  Verbinding Special stage Verbinding
GINAF 53 km 631 km 5 km

 

Pos Nr Rijders Lokale tijd NL tijd
43 546 Offringa / van Eikeren / Zoetaert 10:44:30 14:44:30

Om ons zelf te volgen zijn een aantal opties, allemaal beschreven op deze LIVE pagina.

Route 

Profiel