7 oktober 2014

Etappe 4: Zagora - Cheggaga

De start was vandaag een stuk eerder dan de afgelopen dagen, en begon met een behoorlijke verbinding van bijna 80 km. Een special van 226 km volgde, en daarna weer bijna 80 km terug naar het hotel. De etappe bevatte de grootste duinenpartij van de rally (voor zover we nu in kunnen zien) en die was zeker 30 km lang. Duinen waren vergelijkbaar aan die bij Merzouga van de eerste dagen, alleen werden de hoge duinen niet echt opgezocht.

De Hilux kende vandaag hoogtepunten en dieptepunten, vertelt Maik. "Helaas waren ze in de verkeerde volgorde. Eerst hebben we zeker 3 of 4 auto's ingehaald, dus we gingen erg goed. Daarna ging het mis, één stuurfoutje en we belanden op de zijkant en rolden door. Zijruiten vlogen er gelijk uit en er was behoorlijk wat schade aan het plaatwerk, maar toen we overeind getrokken waren door Rizzardi met zijn Porsche konden we redelijk snel weer aan de gang. We hadden flink wat tijd gewonnen want we moesten zeker 25 minuten wachten voor de eerste auto langs kwam. Daarna zijn we ook nog een paar keer vast komen te zitten en dat betekende natuurlijk dat iedereen die we hadden ingehaald allang weer voorbij waren." Uiteindelijk werd de finish dus gewoon weer op snelheid gemaakt, maar wel met een stuk meer stof en ventilatie in de cabine. Aangezien we alweer een aantal uur verder zijn is de Hilux ook alweer klaargemaakt, het plaatwerk zoveel mogelijk weer in de juiste stand gezet en de ruiten weer teruggeplaatst. Morgen zullen Maik en Rob echter niet met de Hilux van start gaan, maar met de 'good old' RAV Desert Proto. Dit was van het begin af aan gepland, en gezien de schade van vandaag is de dag van morgen een goede om de RAV weer eens beet te pakken.

Simon en Bas zijn op het moment van schrijven nog niet terug in het bivak. Laatste berichten zijn wel dat ze gefinisht zijn, ook al zijn die tijden nog niet zichtbaar op de website van de organisatie. Ze worden binnenkort verwacht, maar dan wacht natuurlijk het onderhoud nog. Er is dus ook nog niet bekend wat er allemaal moet gebeuren, maar de vertraging is in ieder geval veroorzaakt door het vastzitten in het zand. Normaal worden luchtkussens gebruikt om de truck weer wat omhoog te helpen, maar die zijn de mannen eergisteren verloren bij Erfoud. Nieuwe zijn niet te krijgen in de buurt, dus is er een stuk meer schepwerk. Meer nieuws volgt dus!

Nog een keer gaat het hele spul verhuisd worden, morgen gaat het op naar Marrakech. Daar zullen we 2 nachten verblijven en ook 2 proeven rijden. De laatste is meer het traditionele 'rondje om de kerk', in dit geval een rondje om Marrakech. De dag van morgen brengt echter wel een serieuze etappe, er is een special van ruim 300 km en nog eens een verbinding van 200 km. Ook voor de assistentie wordt het aanpoten, aangezien de truck ongetwijfeld nog aardig wat werk behoeft en zij ook morgen het hele spul weer naar Marrakech moeten zien te krijgen. Dat wordt dus een kort slaapje en hopelijk morgen meer kans om slaap in te halen.

Zoals elke dag, onderaan weer de compilatiefilm van deze dag, en ook nog eens de uitslagen.

FINISH

Pos. Nr. Bestuurder49 Gereden tijd Verschil met kop
23 358 WILLEMS (NLD) 4:59:07 +01:45:23
nnb 409 VAN DER MARK (NLD) nnb nnb

Volg ons ook via deze website, doorkomsttijden bij de checkpoints komen daar netjes door.