14 januari 2015
Etappe 10: Calama - Salta
[update 22:30] Maik en Rob zijn aan de finish gekomen, op een 46e plaats. De Fordcruiser van Werner en Anne is niet gestart vandaag zoals gemeld, en daar hoeven we dus ook niet op te wachten. Het is niet anders, maar de Hilux heeft zich de afgelopen week al enorm bewezen en we hebben een flink vertrouwen dat de mannen ook zonder snelle assistentie aan gaan komen.
FINISH
Pos. | Nr. | Bestuurder | Gereden tijd | Verschil met kop |
46 | 401 | WILLEMS (NLD) | 04:52:16 | + 01:02:17 |
[update 18:30] Korte update, Maik en Rob zijn als 45e langs WP1 gekomen, een half uurtje geleden. Oorspronkelijk zouden de auto's en trucks vandaag een iets andere route rijden dan de motoren en quads. Dit is gewijzigd, nu rijden ze allemaal de route die de motoren/quads al zouden rijden. Daarmee is de special 371 km in plaats van 357 km. De verbinding achteraf is met 135 km ook iets langer. Hier de nieuwe kaartjes:
BREAKING
[update 13:40] Zojuist heb ik begrepen dat de Fordcruiser vandaag niet meer zal kunnen starten. De mannen zijn inmiddels op 20 km van het bivak van Calama aangekomen, maar de volledige vooras en stuurinrichting hebben het voor de zoveelste keer begeven. Gisteren is de stuurstang al meerdere keren gebogen, gebroken en gerepareerd, en na het langdurig lassen aan de wielophanging kwamen er problemen met het elektrische systeem. In het donker werd het daarom nogal lastig en strandden de mannen weer in een greppel, waar de stuurinrichting weer kapot ging.
Inmiddels zijn ze dus in de buurt van het bivak, maar het is onmogelijk om de auto klaar te maken voor vandaag. Daar zou een nieuwe vooras en stuurinrichting voor nodig zijn en die zijn niet beschikbaar. De mannen proberen lokaal wat spullen te vinden zodat ze over de assistentieroute naar Salta kunnen geraken... Ze hebben alles geprobeerd wat in hun macht was, maar nu is het gewoon over. Helaas...
Dit wordt weer een lange dag, aangezien er flink verbinding moet worden gereden, een 500 km staat op het programma in 2 delen. De afgelopen dagen was er een stuk minder verbinding gecombineerd met een lange proef, nu is het allebei. Ook gaan we weer de grens over met de bijbehorende controles, daardoor is het vertrek van de assistentieroute al vroeg vandaag.
Op dit moment schijnt de Fordcruiser nog op de proef van gisteren te zijn, op zijn kant in een opgedroogde rivierbedding (rio). Hij schijnt op een erg lastige plek te liggen maar natuurlijk doen de mannen er alles aan om daar weg te komen. Op dit moment is het afwachten of dat op tijd gaat lukken. Werner en Anne hebben in ieder geval een starttijd gekregen voor de etappe van vandaag, dat is alvast voor elkaar dan.
Voor het klassement betekent dat de 43e plaats van Maik en Rob ook heeft geleidt tot de 43e plaats in het algemeen klassement. Werner en Anne zitten ergens tussen de 70e en 75e positie, helemaal achteraan het veld in ieder geval. Dat komt door de straftijd van een aantal keer te laat binnen komen, en ook door überhaupt het late binnenkomen natuurlijk.
Zoals gebruikelijk ook weer de kaartjes van de autoroute, inclusief het hoogteprofiel van de special. De starttijden vanuit het bivak voor de verbinding zijn een kleine 6 uur eerder dan de start van de special.
Verbinding | Special stage | Verbinding |
385 km | 358 km | 116 km |
Start Special Stage
Pos | Nr | Rijders | Lokale tijd | NL tijd |
44 | 401 | Willems / Van Pelt | 13:31:30 | 17:31:30 |
73 | 390 | Zoetaert / Schol | 13:48:00 | 17:48:00 |
Om ons zelf te volgen zijn een aantal opties, allemaal beschreven op deze LIVE pagina.